Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Semlan är bageribranschens livboj”

Kär bulle med många namn – semla, fastlagsbulle eller fettisdagsbulle. Den är, tillsammans med kanelbullen, vårt populäraste bakverk och utan den skulle många bagerier ha svårt att klara sig. – Semlan är bageribranschens livboj, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer.

Trots experimenterande med nya varianter är det ändå den klassiska semlan som säljer bäst. Arkivbild.Bild: Bertil Ericson/TT
Försäljningen av fastlagsbullar, som i princip pågår i tio veckor från nyår till påsk, motsvarar en tredjedel av bagerinäringens intäkter.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen