Aktuella frågor

Debattinlägg: ”En utbyggnad av E6 flyttar bara problemen.”

Gränsen för hur många bilar som får plats på vägen är redan nådd vid flera trafikplatser och infartsleder i anslutning till Malmö, Lund och Helsingborg. Och därför skulle fler körfält på E6:an bara flytta köerna i rusningstid, från motorvägen till infartsleder och stadsgator. Det skriver Mats Améen, senior trafikkonsult på konsultföretaget Trivector.

Ökad vägkapacitet, breddande av de vägar som redan finns och nya vägar, leder i storstadsregioner till ökad trafik, skriver Mats Améen, senior trafikkonsult på Trivector.Bild: Patrick Persson
Trafikverket föreslår att en upprustning av E 6 ska börja med mindre åtgärder, som omkörningsförbud för lastbilar och variabla hastighetsgränser, innan en utbyggnad av ytterligare körfält kan bli aktuellt. Det framgår av den rapport verket nyligen släppte kring vilka åtgärder som behövs på E6 genom Skåne.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Läs alla artiklar om: E6
Gå till toppen