Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”En utbyggnad av E6 flyttar bara problemen.”

Gränsen för hur många bilar som får plats på vägen är redan nådd vid flera trafikplatser och infartsleder i anslutning till Malmö, Lund och Helsingborg. Och därför skulle fler körfält på E6:an bara flytta köerna i rusningstid, från motorvägen till infartsleder och stadsgator. Det skriver Mats Améen, senior trafikkonsult på konsultföretaget Trivector.

Ökad vägkapacitet, breddande av de vägar som redan finns och nya vägar, leder i storstadsregioner till ökad trafik, skriver Mats Améen, senior trafikkonsult på Trivector.Bild: Patrick Persson
Trafikverket föreslår att en upprustning av E 6 ska börja med mindre åtgärder, som omkörningsförbud för lastbilar och variabla hastighetsgränser, innan en utbyggnad av ytterligare körfält kan bli aktuellt. Det framgår av den rapport verket nyligen släppte kring vilka åtgärder som behövs på E6 genom Skåne.
Föga oväntat har förslaget mötts av en kanonad av kritik från bland andra åkerinäringen och Sydsvenska handelskammaren som går ut på att fler körfält är den självklara och nödvändiga lösningen på dagens trafikproblem.
Men i det stora hela är Trafikverkets utredning utmärkt. Den är grundad på den så kallade fyrstegsprincipen, som går ut på att man i första hand ska satsa på lösningar som minskar trafiken, i andra hand flytta över trafik till andra transportslag, framförallt tåg.Tredje steget är mindre trimningsåtgärder, till exempel variabla hastigheter. Fjärde och sista möjligheten är större infrastrukturutbyggnader som att bredda vägen med nya körfält. Alla politiska partier i riksdagen står bakom fyrstegsprincipen.
Ökad vägkapacitet, breddande av de vägar som redan finns och nya vägar, leder i storstadsregioner till ökad trafik. Att det är så visar omfattande forskning och en rad utvärderingar av effekter av utbyggda vägar. Även Sveriges Åkeriförbund Syd håller med om det i sin debattartikel (Aktuella frågor 2/10).
Ett nästan övertydligt exempel på att större vägkapacitet leder till mer trafik är Los Angeles, där motorvägssystemet byggts ut mer än i något annat storstadsområde och där köerna ändå bara blivit värre och värre.
I Köpenhamn, där det skett en omfattande utbyggnad av motorvägar på senare år, har trängseln på den centrala infartsgatan H C Andersens Boulevard ökat så att medelhastigheten nu bara är 8 km i timmen i rusningstid. Allt enligt en färsk rapport från det danska Vejdirektoratet, Danmarks motsvarighet till Trafikverket.
En viktig aspekt som inte behandlas i Trafikverkets utredning är de effekter som den ökade trafiken på en utbyggd E 6-motorväg medför på andra vägar.
En utbyggnad av E 6 flyttar bara problemen. Eftersom gränsen för hur många bilar som får plats på vägen redan är nådd vid flera trafikplatser och infartsleder i anslutning till Malmö, Lund och Helsingborg skulle fler körfält på E 6:an flytta köerna i rusningstid, från motorvägen till infartsleder och stadsgator. Totalt sett skulle fler körfält på motorvägen varken ge kortare restider eller störningsfriare bilresor för pendlarna men däremot längre köer i anslutning till städerna.
Så oavsett om man tycker det är bra eller dåligt med ökad biltrafik bör slutsatsen alltså bli densamma; satsa inte på fler körfält på E 6:an.

Mats Améen

Mats Améen är senior trafikkonsult på Trivector och tidigare chefsstateg på Skånetrafiken.
Läs mer: ”Att bygga ut E6/E20 är avgörande för svensk tillväxt och konkurrenskraft.”
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Läs alla artiklar om: E6
Gå till toppen