Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Markus Bråten äger rummet

Markus Bråten, "And the air", installationsvy.Bild: Petra Bindel

Markus Bråten

RECENSION • KONST. And the air, Obra, Malmö, t o m 7/3.
Med exakt passform smyger sig skulpturerna intill väggen. Alla utförda med perfekt finish och skarpa linjer, slutna och gåtfulla. Om det behövs kan de justeras med reglerbara delar. Vika sig runt hörn, ta spjärn mot golv och lister. Deras yta och kropp är mattsvart, skuren ur fiberskivans kompakta släthet. Trots sin tystnad för de mängder av ämnen på tal, från ryskt avantgarde och science fiction till totempålar. Men också den arkitektoniska konstruktionen och rumsligheten hos en konstnär som Lars Kleen.
Norske Markus Bråten inte bara intar rummet, han äger det. Ändå är Obras lokal på Stora Varvsgatan inte lätt att erövra. Med sin råa industriella karaktär är den långt från modernismens ideal av galleriet som en neutral vit kub.
Bråten har skräddarsytt utställningen därefter. Om hans skulpturer påminner om ett alfabet av tecken, bottnar det i hamnområdets formvokabulär av vinschar och kranar, skjutmått och balkar. Sedan sin masterexamen från Malmö konsthögskola häromåret har han arbetat i Portugal, men återvände till Malmö för att göra skulpturerna på plats. Nu har han redan flyttat vidare till Frankfurt. Född 1990 tillhör han en ung generation som med självklarhet navigerar genom den internationella konstvärlden.
Stillheten bryts av ett rytmiskt prasslande. Monterad i taket rör sig skulpturen som en mekanisk vinge, byggd av svarta linjer och transparent plast. En liknande konstruktion präglar "Untitled (Propeller)", där formernas spänst kontrasterar mot materialens skörhet. Sakta vispas luften i rörelse. Med flyktig lätthet fulländas utställningens raffinerade laddning.
Gå till toppen