Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Håkan Engström: Gustafsson har en ny show att lansera

Varför inte göra det på bästa sändningstid?

Lever ni i villfarelsen att Melodifestivalen är en musiktävling?
Tänk om. Se den istället som ett lanseringsevent. Det är vad många av artisterna gör.
En av de "tävlande", Jonas Gardell, gick tidigt ut och medgav att han ville ha med sitt nummer eftersom han efter festivalen ville ha med det i sin nya show. Ödmjukt deklarerade han att låten inte hade en chans i tävlingen – han gissade att den skulle komma sist (den hamnade sexa, av sju bidrag).
Denna vecka är det dags för komikern Robert Gustafsson och hans dansband Rolandz, som tävlar på lördag. Samma dag som lustigkurren anländer till Örnsköldsvik för att deltaga i Melodifestivalen nås jag av nyheten att komikern ska krogshowa på Rondo i Göteborg i höst. En spelperiod på nästan tre månader.
Och givetvis är Rolandz med i krogshowen.
Hur väcker man bäst intresset för en sådan show? I tv, förstås. Ett reklaminslag i Kanal 5, kanske, men helst i SVT och mycket gärna när många tittar. Kanske försöka spränga in en bit i "Kalle Anka & hans vänner önskar en god jul"?
Nej, är du galen? Framme vid julafton är ju alla pank. Med en deltävling i Melodifestivalen då, sju månader före spelperioden? Yes! Det tar vi.
Gå till toppen