Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Malmö får ny spelutbildning med fokus på design och berättande

Nu startar Skurups och Fridhems folkhögskolor gemensamt en ny utbildning. I fokus står speldesign – för både digitala och analoga spel.
”Jag hoppas att folk kan börja hos oss och sedan fortsätta till till exempel The Game Assembly”, säger kursledaren Lovisa Appelqvist.

Lovisa Appelqvist och Amanda Natalie Rasmussen leder den nya speldesignutbildningen i Malmö.Bild: Amanda Natalie Rasmussen
För den som vill utbilda sig för att jobba inom spelindustrin är Malmö en lockande stad. Här finns The Game Assembly som förra året rankades som världens näst bästa spelutbildning. Dessutom finns ett treårigt program i spelutveckling på Malmö universitet.
Nu får Malmö ytterligare en spelrelaterad utbildning. Skurups folkhögskola och Fridhems folkhögskola startar tillsammans en 15 veckor lång kurs i speldesign. Utbildningen kommer att husera i de båda folkhögskolornas gemensamma lokaler vid Enskifteshagen i Malmö.
Läs också Spelutbildningen The Game Assembly i Malmö utsedd till näst bäst i världen
Bakom utbildningen står Lovisa Appelqvist, interaktionsdesigner och speldesigner, och Amanda Natalie Rasmussen, spelpedagog och speldesigner. Dessutom kommer utbildningen att gästas av en rad gästföreläsare och branschfolk.
– Både Skurup och Fridhem har långa traditioner av berättande inom klassiska kreativa områden. Det ska bli intressent att ta till vara på den kunskap som finns på skolorna och jobba med ett nytt område. Speldesign är ett otroligt brett område, och omfattar alltifrån digitala spel till analoga spel och lajv – men grunden är berättande, säger Lovisa Appelqvist.
Läs också Massive startar socialt samarbete med Fryshuset
Vad är de stora skillnaderna mellan er och de redan befintliga spelutbildningarna i Malmö?
– Många av de större utbildningarna har fokus på spelutveckling och digitala spel. Vi är inriktade på speldesign och riktar oss delvis till de som kanske är mer färska och nya. Vårt fokus ligger på att designa någonting spelbart snarare än att programmera ett spel. Vi fokuserar ganska mycket på analoga spel och berättande.
Hur ska ni lyckas konkurrera med de större utbildningarna?
– Jag hoppas att vi inte behöver konkurrera, jag tror att det finns plats för oss också. Jag hoppas att folk kan börja hos oss och sedan fortsätta till till exempel The Game Assembly.
Läs också Massive-avhopparna bryter tystnaden om nya bolaget
20 personer kommer att tas in på kursen i vår och gymnasieutbildning är inget krav.
– Det som väger tyngst i antagningen är personligt brev. Det viktigaste är att man har ett brinnande spelintresse. Det finns många som har ett starkt intresse utan att ha fullständiga gymnasiebetyg, säger Lovisa Appelqvist.
Sista ansökningsdag till kursen är den 28 februari och utbildningen drar igång redan den 5 mars.
– Kursen kommer att gå i höst igen. Långsiktigt hoppas vi att det här blir en etablerad kurs som går varje år, precis som de andra kreativa linjerna, och att vi kan bidra till Malmö som kreativ stad, säger Lovisa Appelqvist.
Gå till toppen