Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

"Man inser hur viktigt det är att kunna flera språk"

Hur viktigt är det att kunna tala andra språk än engelska och svenska? Det fick tre elever från Spykens olika språkkurser lära sig om när de under en vecka besökte andra europeiska språkelever i Italien.

Mathilde Grand representerade Spykens spanskakurs under resan.Bild: Privat
Genom ett Erasmus-projekt för att stärka de moderna språkens ställning, begav sig elever och lärare från Spyken till Italien för att träffa andra elever som studerar språk.
Tre elever, som läser spanska, tyska respektive franska, träffade på plats elever från Portugal, Tyskland och Italien.
Mathilde Grand representerade Spykens spanskakurs.
– Målet var att prata så mycket spanska som möjligt, säger hon.
Hon berättar att även om det pratades mycket Italienska kunde hon förstå mycket, tack vare sina spanskakunskaper.
– Man inser hur viktigt det är att kunna flera språk. Det handlar om att bygga en framtid och ha kontakt med varandra, att man kan använda flera språk, inte bara engelska. Det var jätteroligt, säger Mathilde Grand.
Eleverna fick även en lektion om jämställdhet och jämlikhet, på spanska. Trots att alla var för jämställdhet tyckte Mathilde Grand att det i praktiken inte kom längre än så.
– Vi bodde hos värdfamiljer och märkte att mamman alltid diskade och lagade mat. Det var intressant att höra dem prata om det och sedan se hur det fungerade. Men det är på väg att förändras, säger hon.
Under den första dagen samlades alla elever och lärare i aulan för att presentera sitt land. Aron Lange, Daniel Berglund och Mathilde Grand presenterade Sverige.Bild: Privat
Under resans gång kunde de även se negativa och positiva aspekter med det italienska skolsystemet, i jämförelse med det svenska.
–Toaletterna var inte rena. Det var väldigt klottrigt överallt, även i klassrummen. Det var väldigt jobbigt för man satt och tittade på det hela tiden. Vi insåg då hur viktigt det är att en skola ska vara ren. Man tänker inte på det när man är i Sverige, men där tänkte man på det.
Ett av klassrummen på den Italienska skolan som Mathilde Grand och hennes skolkamrater besökte.Bild: Mathilde Grand
Mathilde Grand och de andra eleverna hade även förväntat sig att det skulle vara strängt på den Italienska skolan.
– Vi tyckte det kändes som att eleverna inte respekterade lärarna.
Mathilde Grand är uppvuxen i Frankrike och känner redan till det franska skolsystemet.
– I Italien respekterade de inte lärarna, i Sverige lite mer och i Frankrike respekterar de mest.
Det positiva med vistelsen var dock att alla elever var väldigt engagerade, tycker Mathilde Grand.
– De ville verkligen lära sig, jag blev själv väldigt motiverad.
Gå till toppen