Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Debattinlägg: ”Sluta hålla flyget under vingarna!”

Att sluta flyga är en viktig markering. Men det räcker givetvis inte att enskilda personer slutar flyga. Den makt vi har som konsumenter kan inte ensamt rädda klimatet. Istället är det staten och industrin som bär ansvaret. Det skriver Gudrun Schyman, partiledare för Feministiskt initiativ vars extra kongress börjar i Malmö i morgon.

Feministiskt initiativ har drivit att subventionerna till den lokala flygplatsen i Norrköping ska avskaffas.
Min valrörelse kommer att bli helt flygfri – för klimatets skull. Jag stannar på marken.
Flygandet behöver minska radikalt, flygskatten behöver höjas rejält och resurser måste flyttas från bilväg till tågräls.
Den senaste tiden har en intensiv debatt blossat upp om flygindustrins klimatpåverkan. Allt fler har fått upp ögonen för det orimliga i att världens värsta transportmedel för klimatet stöttas med skattemedel, trots att flygandet enligt bland andra Johan Rockström, professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet, måste minska. Samtidigt har något av en folkrörelse dragit igång, där många människor går ut med att de är flygfria. För egen del, och i min roll som partiledare för Feministiskt initiativ, har jag fattat samma beslut. Min valrörelse blir flygfri. Som många andra ansluter jag mig till hashtaggen #jagstannarpåmarken.
Att sluta flyga är en viktig markering. Men det räcker givetvis inte att enskilda personer slutar flyga. Den makt vi har som konsumenter kan inte ensamt rädda klimatet. Huvudansvaret för att lösa världsomfattande problem kan aldrig ligga på enstaka individer. Istället är det staten och industrin som bär ansvaret.
Feministiskt initiativs politik är tydlig;
1. Avskaffa flygsubventionerna. År 2016 gick 635 miljoner skattekronor, från svenska staten och svenska kommuner, till flyg och flygplatser. Dessa subventioner måste avskaffas. Feministiskt initiativ har drivit att subventionerna till den lokala flygplatsen i Norrköping ska avskaffas. I vår senaste kommunala budget frigjorde vi genom det 43 miljoner till sådant som avgiftsfri kollektivtrafik för unga och pensionärer.
2. Höj flygets skatter. Den flygskatt som regeringen infört är otillräcklig. Feministiskt initiativ kräver att flygskatten ska höjas med 30–40 procent och att momsen på flygresor ska ligga på 25 procent. Vi vill också att Sverige ska driva på för att flygbränslet ska beskattas internationellt.
3. Satsa på tågen. Tåget ska alltid vara billigare än flyget. Utifrån det måste järnvägen få mer resurser. Inledningsvis vill vi flytta en miljard kronor från bilvägar till järnvägar.
Flyget är inte den enda klimatboven. Det krävs en heltäckande, radikal klimatpolitik, med allt från köttskatt till fossilfria investeringar. Det krävs en politik som är vetenskapligt grundad och som har konkreta mål till exempel när det gäller växthusgaser. Jämfört med 2014 ska utsläppen per invånare minska med 25 procent till 2022, med 50 procent till 2026 och vara nere på nästan noll år 2040. Allt vad svenska invånare gör ska räknas, till exempel också om de flyger till andra länder.
Men flyget har en särställning. På Naturvårdsverkets hemsida står det: ”… antalet utrikes flygresor per invånare (har) mer än fördubblats sedan början av 90-talet. Nya beräkningar bekräftar att vårt internationella flygande svarar för lika stor utsläpp som all bilkörning i Sverige …”.
Vi alla har ett val, inte bara i september utan redan nu och det borde vara enkelt: Sluta hålla flyget under vingarna!

Gudrun Schyman

Gudrun Schyman är partiledare för Feministiskt initiativ och föreslagen att väljas om som en av partiets två ledare vid extrakongressen i Malmö i helgen.
Gå till toppen