Köparen är kunnig och påläst

För bara 10-15 år sedan var det nästan bara fastighetsmäklarna som satt inne på kunskaper om exempelvis läget på bostadsmarknaden och hur man värderade hus och lägenheter. Idag är transparensen betydligt större tack vare att informationen är mer tillgänglig och intresset och kunskaperna har ökat enormt mycket bland bostadsköparna. Dels vad gäller marknaden i sig, men också vad man som köpare kan förvänta sig av en bostad till ett visst pris.
Möjligheten att ta till sig stor mängder information om vad som ligger ute och har legat ute till försäljning, gör att köparna bättre vet vad de vill ha och vet att de kan få det om de bara letar länge nog. Som säljare måste du därför vara medveten om att just din bostad måste vara perfekt förberedd för att locka fler spekulanter till visning.
Din bostad kan vara en drömbostad – med en hjälpande hand
Idag har det nästan blivit en hygienfaktor att använda homestyling då man säljer en bostad. Den förändringen har skett på bara några år. Med den konkurrens som finns på bostadsmarknaden är det viktigt att de som är spekulanter förstår att din bostad kan bli ett drömhem för just dem.
Släpp tanken på att det är just ditt hem som du ska sälja och låt någon med kunskap göra det till en bostad som någon annan ska vilja ha. Du behöver inte renovera hela bostaden inför försäljningen, men se till att göra det bästa av den. Kanske det behöver målas en vägg eller ställas in lite annorlunda möbler för att första intrycket hos köparna ska bli annorlunda. Kanske är målgruppen du säljer till inte densamma som du själv är i. Glöm inte heller vikten av bra foto. Ta tillvara på det arbete ni gjort med stylingen på bästa möjliga sätt och se till att bilderna rimmar väl med det koncept ni arbetat med då ni inrett.
Exempelvis så flyttar många 40-talister ut från sina bostäder som är perfekta för det unga paret eller nyblivna småbarnsfamiljen. Ställ då ordning bostaden för att passa just dem. Och ta hjälp av specialister för att göra det. De flesta större mäklarfirmorna, inklusive Bjurfors med Bjurfors Home, tillhandahåller den tjänsten.

Ta del av förmarknaden
De flesta mäklarfirmor har någon form av egna register eller en egen plattform där de bostäder som säljs kan läggas ut innan de hamnat på den publika scenen, som exempelvis Hemnet. Bjurfors variant heter Boagenten.
Genom att publicera din bostad mot den marknaden kan du få en känsla av vilken målgrupp som är intresserad, om priset som är satt ligger i rätt nivå och om det verkar vara rätt läge för just din bostad just nu. Sen är det naturligtvis också en möjlighet att få till en snabb försäljning utan stora visningar och allt vad det innebär. Utnyttja det faktum att många är pålästa och kunniga och befinner sig på förmarknaden.
Marknadsför så brett som möjligt
Tur ska aldrig vara en del av en bostadsförsäljning. Det ska inte vara slumpen som avgör om den som är beredd att betala mest ser just din bostad eller ej. Använd såväl print, som digitala som sociala kanaler för att nå ut. Gå så brett som möjligt för att nå så många som möjligt.
Visst kan man tänka sig att vissa specifika målgrupper är mer troliga att nås via en vissa marknadsföringskanaler, men genom en bredare marknadsföring når du även de som är potentiella köpare utanför huvudmålgruppen.

Oroa dig inte för tajming
För tio år sedan var säsongen en betydande del i hur en försäljning lyckades. Men den aspekten har mer eller mindre suddats ut idag. Nu utnyttjas årets alla 12 månader till både köp och sälj.
Digitaliseringen av marknadsföringen är naturligtvis en viktig del i det. Men också det faktum att vi nu byter bostad oftare. Vi tar snabbare beslut om att flytta då det händer andra saker i livet och det är mer tillfälligheter som gör att vi flyttar än mångårig planering. Det gör att rörligheten på marknaden är större och sprids ut jämnare över året.
Men med det sagt – det är ju alltid bra att visa upp sin bostad i sitt bästa skick. Och då det gäller villor - allra helst fritidshus – så ser de mer attraktiva ut på vår och sommar. Men då är det å andra sidan större konkurrens från andra som säljer. Så matchningen är ganska jämn året om mellan antalet spekulanter och antalet objekt. Och så länge du köper och säljer i samma tid och på samma marknad så påverkas du inte av eventuella svängningar.
Fakta
Budgivningsstrategier
Det finns många teorier kring budgivningsstrategier. De flesta av dessa kan du lägga åt sidan. Men ha i åtanke att såväl de andra spekulanterna som säljarna är människor. Sätt en bortre gräns och håll stenhårt i den Det är lätt hänt att drivas med i en budgivning, som om det vore en tävling som ska vinnas, och bjuda mer än vad man egentligen har råd med. Var hård mot dig själv istället så att du även efteråt kan känna att du gjort en bra affär och fått vad du betalat för.
Vad gäller budgivningstaktiker är det individuellt hur man som konkurrent reagerar på olika sorters bud. Men generellt kan man säga att små höjningar sällan fungerar. De riskerar att reta upp såväl konkurrenter som säljare. Det finns också flera fall där säljare valt att sälja till näst högsta bud för att de blivit illa till mods av en vinnande budgivare som agerat på det sättet.