Valet 2018

Stormigt på Moderaternas årsmöte – styrelsen avgår

I Kävlinge blev Moderaternas årsmöte stormigare än väntat. Fler medlemmar än vanligt dök upp och styrelsen avgick efter något som kallats för en kupp.

Det blev ett turbulent årsmöte för Moderaterna i Kävlinge under måndagen, vilket Skånska Dagbladet var först med att rapportera. Partiordförande Johan Ericsson, som även är ordförande i tekniska nämnden och vice ordförande Annsofie Thuresson, som även är ordförande i socialnämnden valde att avgå under mötet när det blev klart vilka som röstats fram på partiets nomineringslista till kommunfullmäktige. Även övriga i styrelsen lämnade sina platser till förfogande.
Vid ett tidigare provval hamnade Boriana Åberg på en förstaplats, Johan Ericsson på en andraplats på listan och Pia Almström på en tredjeplats. Efter omröstningen på årsmötet stod det klart att Johan Ericsson halkat ner till en tredjeplats och Pia Almström tagit över andraplatsen.
Johan Ericsson (M) och Pia Almström (M) tävlade om andraplatsen på Kävlingemoderaternas nomineringslista.
Pia Almström säger till Sydsvenskan att det var väldigt jämt mellan henne och Johan Ericsson under provvalet. Under den slutna omröstningen som sedan ägde rum under årsmötet blev det 46 till Almström och 33 till Ericsson.
– Jag vann över honom med ett tydligt utslag, säger Pia Almström om måndagens möte.
Det kom fler medlemmar än vad som anmält sig. Det har beskrivits som en kupp, vad tänker du om det?
– Alla medlemmar har rätt att komma, en del anmäler sig men det finns absolut inget krav på det. Snarare handlar det om hur många som ska ha mat eller inte.
Varken Annsofie Thuresson eller Johan Ericsson vill uttala sig angående sina avgångar.
– Vi valde att inte kandidera, mer än så vill jag inte tillägga. Jag tycker inte att vi ska diskutera våra interna möten i media på det sättet, säger Johan Ericsson.
– Jag har inga kommentarer, jag respekterar nomineringsstämmans beslut, säger Annsofie Thuresson.
Nu ser toppen av Kävlingemoderaternas nomineringslista ut på följande sätt:
1. Boriana Åberg
2. Pia Almström
3. Johan Ericsson
4. Annsofie Thuresson
Den nya styrelsen röstades fram under årsmötet och består nu av Kjell-Arne Olsson, Johan Andersson, Boriana Åberg, Christian Lindblom, Thomas Lövskog, Marlene Hassel och Joy Nilsson.
Gå till toppen