Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
SAS

Experten: Kastrups roll som Europa-hubb på väg att försvinna

I veckan släppte SAS en stark delårsrapport. Förr hade det automatiskt tolkats som goda nyheter även för Kastrup. Men så är det inte nödvändigtvis längre, menar flygexperter.

Den pågående ombyggnaden av Kastrup ska vara klar 2020 och ge flygplatsen kapacitet att ta emot 40 miljoner passagerare om året.Bild: Lars Brundin
I veckan släppte SAS årets första delårsrapport. Bolaget redovisar minskad förlust och ökade intäkter för kvartalet. Och för de senaste tolv månaderna sammanlagt rapporterar SAS fördubblad vinst. SAS-chefen Rickard Gustafson kallade rapporten ”ett styrkebesked”.
SAS förhandlar nu om nya stora investeringar. 50 nya plan som ska ge bolaget en enhetlig flygplansflotta, vilket har stor betydelse för att minska kostnaderna.
Flygjournalisten och analytikern Jan Ohlsson har följt branschen och SAS under många år. Han kallar SAS ”finansiellt välmöblerat”.
– Operativt har man fortsatt spretig och oekonomisk flotta och stora investeringar väntar. Man jobbar för att stå på egna ben. Mot detta talar långsiktigt att inget annat bolag i Europa går den ensamma vägen.
Konkurrenten Norwegian redovisade i sin helårsrapport för några veckor sedan en brakförlust. Men Jan Ohlsson tonar ner rapportens betydelse.
– Flygbolag passar illa in i kvartalsbedömningar, de måste bedömas mer långsiktigt. Norwegian står starkt i en global strategi där man lätt kan flytta resurser bort från olönsamma linjer, men har lite för höga kostnader inom Europa och enormt hög expansionstakt.
Läs mer: Kastrups jätteprojekt ska säkra internationell tillgänglighet
Skånska företagsledare framhåller ofta närheten till Kastrup som en viktig konkurrensfaktor i kampen om kvalificerad personal och etableringar. SAS har historiskt byggt sitt nätverk med Kastrup som den primära hubben. Ett starkt och välmående SAS är därför bra för Kastrup. Eller?
– Det behöver inte vara så, i alla fall inte alls i den grad det varit tidigare.
Det säger flygexperten Anders Lidman som har mångårig branscherfarenhet och nu driver konsultbolaget Aeropol.
Han menar att effekterna av den avreglering av flyget som genomfördes för 30 år sedan fortfarande märks på Kastrup.
– Rollen som Europa-hubb genom SAS är på väg att försvinna, säger han och påpekar att SAS numera ökar på Gardemoen i Oslo och på Arlanda.
Jan Ohlsson är inne på samma spår.
– Kastrups framgång är viktig för Sydsverige, men oönskad för Stockholm och svensk ekonomi. Om svenska och norska staten skulle sälja mer aktier och danska staten öka skulle vi få ett mer danskinriktat SAS, utan minsta tvekan. Men så länge det sköts rent affärsmässigt är det Arlanda och Oslo som kan växa, och det ger SAS som bolag högre intäkter och fler möjligheter.
Läs mer: Arlandas avstånd till Kastrup minskar
Kastrup tappade passagerare under januari i år samtidigt som Arlanda ökade. Därmed kröp Arlanda närmare Kastrup när det gäller positionen som största flygplats i Norden.
– Kastrup har för höga avgifter. Dessutom är många flygvägar, som Asien och USA, kortare, trafikunderlag och efterfrågan på affärstrafik större i Stockholm och Helsingfors. Det missgynnar Sydsverige, men ju mer trafik på Arlanda, desto större skatteintäkter, turister och arbetstillfällen till Sverige, säger Jan Ohlsson, men tillägger att Kastrup framöver kommer att gynnas av den svenska flygskatten.
Från den 1 april sänks också avgifterna på Kastrup. Mest sänks de för de kortare rutterna, matartrafiken, i ett försök från flygplatsbolagets sida att behålla karaktären av hubb.
Anders Lidman tror inte på någon ny storhetstid för Kastrup, men är för den skull inte heller särskilt pessimistisk.
– Det är inte så att man behöver vara orolig i Skåne. Sydsverige kommer att ha tillräckligt med flyglinjer.
Gå till toppen