Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Målningar att gå vilse i

Clara Gesang-Gottowt, "Röd äng".Bild: Johan Berggren

Clara Gesang-Gottowt

KONST. Trädgård vatten rum, Johan Berggren Gallery, Malmö, tom 31/3.
Rött lyser och blått flämtar. Clara Gesang-Gottowts målningar fångar min uppmärksamhet på långt håll. Färgen är ibland så tunt pålagd att linnedukens gräng syns. Rosa eller blått kikar fram i kanten och skvallrar om att hon målat i skikt. Undermålningen ger ett oskarpt skimmer åt färgytorna. Uttrycket är hemlighetsfullt, men tanken på naturen ligger nära till hands; flammande rött mot flödande blått är ju en vanlig romantisk kliché för himmel, hav och solnedgång.
Att fokusera på själva färgen är något av en hajp i dagens måleri. Det är i och för sig inget fel på det romantiska eller iögonenfallande. Också den store koloristen Ragnar Sandberg använde på sin tid intensiva färgkontraster. Han var en sann färgromantiker, men för honom var romantik ett sätt att ge form åt det individuella inom oss, alltså motsatsen till kravlös allmängiltighet.
Form är ett påstående. Därför tycker jag bäst om Gesang-Gottowt när hon jobbar med rörelse och rum över hela bildens yta. Utställningens minsta målning, "Röd äng", hänger bredvid en av de största, "Solnedgång". Och det är ingen tvekan vilken som är mest monumental. Färgen i den röda ängen svänger obönhörligt, penseldragen är korta och rytmiska, den blå undermålningen glimmar mellan de jordiga ackorden i violett och ockra. En form upprepas som små tuvor över den målade fuktiga ängen. Jag har svårt att se mig mätt.
Samma med de tre versionerna på temat Solrosor. Här har nyanser av gult samlats till små öar av färg, medan den blå undermålningen skymtar fram som en sommarhimmel. I en annan bild har hon sänkt färgerna i skugga, så att stämningen är svalare. Ja, det här är faktiskt ett slags väderbilder.
Men naturligtvis handlar det inte om några ytliga likheter med blommor, ängar eller väderleksförhållanden. Den yttersta spänningen skapar Gesang-Gottowt när hon förvandlar färgerna till former och visuella påståenden. Då vill blicken gå vilse inne i målningarna.
Gå till toppen