Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

SOB X RBE har fyra skarpa tungor och ett fackföreningstänk

Slimmy B, Lul G, Daboii och Yhung TO samåker. Kollektivismen är rätt igen inom hiphop.Bild: Shemp

SOB X RBE

HIPHOP. Gangin

SOB X RBE, en kvartett unga rappare från San Franciscos Bay Area, har byggt sitt kollektiv runt vad som skulle kunna vara en fackföreningsslogan: de är starkare tillsammans.
Att organisera sig i kollektiv är en trend på dagens hiphopscen men gruppstrukturen har förändrats en hel del sedan grupper som NWA, A Tribe Called Quest och Wu Tang Clan glänste i genrens guldålder. Idag samarbetar soloartister, redan etablerade eller med hopp om att slå igenom, gärna med likasinnade i kreativa kluster, så kallade "crews" (Odd Future, ASAP Mob, The Internet). Inte sällan samlas de under ett skivbolagsparaply (Top Dawg Entertainment, OVO) och snarare än enhetliga organismer utgör de en sorts lösare sammanhang – nästan som med ett gemensamt varumärke – som inte står i konflikt med medlemmarnas egna karriärer.
Tillsammans med bland annat succétrion Migos och parhästarna Rae Sremmurd tillhör SOB X RBE ett undantag till denna regel: en generation mer sammansvetsade rapkollektiv, vad som skulle kunna läsas som en mild renässans av NWA-eran.
Samtliga medlemmar i SOB X RBE släpper musik även som individer, men de hymlar inte med att de anser sig allra bäst inom sitt specifika sällskap. Deras akronym till artistnamn (uttalas som en bokstavering: S-O-B, R-B-E) är ett resultat av deras grupperings­process. SOB står för Strictly Only Brothers, Lul G och Slimmy B:s högstadieprojekt, och Real Boi Entertainment är Yhung TO och Daboiis dito. De olika ungdomsgängen smälte ihop till en tydlig gemenskap och idag drar de sig inte för att definiera sig som en familj.
Fyra skarpa tungor och ett fackföreningstänk. Det är receptet som medlemmarna, alla fyra mellan 19 och 21 år, är på god väg att göra sig ett namn med. En tydlig karriärs­milstolpe var när gruppen anlitades av Kendrick Lamar för att lägga verser till spåret "Paramedic!" på det hajpade rapalbumet utgivet i samband med premiären av Marvel-­filmen "Black Panther".
Det där utropstecknet i låttiteln är särskilt passaNde för den här konstellationen. När vissa av tidens rappande kompisgäng byggt sin image kring loj letargi genomgår dessa fyra (i intervjuer fortfarande småblyga) snubbar en blixtsnabb personlighets­förändring när de konfronteras med ett beat.
Energin (upphöjd till fyra) är det första som slår en på "Gangin", gruppens andra fullängdare. Som med lyckade laguppställningar generellt finns nyckeln i dynamiken mellan parterna – hur Yhung T.O:s melodiska rap möter Daboiis offensiv. Ibland gör en enda person sin grej och några spår består av en ensam maratonvers men bäst är låtarna där de löser av varandra och de unnat sig en refräng, som i mer tillgängliga "Anti social" och "Lifestyle".
"Once upon a time" bygger på en sampling av en raplåt från 1998 som i sin tur samplat Bananaramas 80-tals­hit "Cruel summer". Det är ett av flera exempel på hur åttiotalet på snåriga omvägar dyker upp med ordentlig glimt i ögat i sen-­nittiotalisterna SOB X RBE:s musik. Ett annat är Noels "Silent morning", som upplever en roande reinkarnation i "Carpoolin'": uppsluppen freestyle möter rivig nutida rap.
Låten handlar om samåkning vilket är en passande metafor för gruppens värderingar. Hela "Gangin" stöder deras tes om att det är roligare att tränga ihop sig i ett och samma fordon än att ta sig från A till B var och en för sig.
FLER TIPS
Janelle Monáe: Django Jane (låt)
Ojerime: I know now (2003) (låt)
Tory Lanez: Memories don't die (låt)
Gå till toppen