Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tufft för de allt fler skånska småbryggerierna

De små skånska hantverksbryggerierna blir allt fler när ölintresset i regionen bara tycks öka. Men ekonomiskt är det tufft för mikrobryggarna, visar 8till5:s genomgång.

Jannie Vestergaard är verksamhetsansvarig för Smaka på Skåne och styrelseledamot i föreningen Skånes dryckesproducenter som organiserar ett antal av de skånska hantverksbryggerierna.Bild: Jenny Leyman Niklas Gustavsson Irina Bernebring Journiette
På fredagen och lördagen är det för åttonde gången öl- och whiskyfestival på Malmömässan. Arrangörerna räknar med att 14 000 besökare ska serveras uppåt 20 000 liter öl under de båda dagarna. Det är i så fall ett nytt rekord.
– Intresset för öl, destillat och mat verkar bara öka för varje år, säger mässans projektledare Glenn Pålsson i en kommentar.
Det märks inte minst bland de skånska mikrobryggerierna, eller hantverksbryggerier som de föredrar att kallas. Dryckesbranschen växer i Skåne, menar Jannie Vestergaard som är verksamhetsansvarig för Smaka på Skåne och styrelseledamot i föreningen Skånes dryckesproducenter som drog igång förra året.
– Det skapas fler arbetstillfällen i branschen. Det tillkommer fler små företag och vissa av de lite större växer, säger hon.
Läs också Skånska alkoholproducenter startar ny förening: ”Explosiv tillväxt av dryckestillverkare”
Sajten Sveriges mikrobryggerier listar 28 hantverksbryggande företag och organisationer i Skåne (se lista nedan). Skånes dryckesproducenter har i nuläget 19 medlemmar. Det handlar i praktiken om just ölbryggerier även om tanken är att även producenter av andra drycker ska bli medlemmar.
Fakta

Skånes dryckesproducenters medlemmar

Chad Beer

Lilla Ölfabriken

Migranten

Brygghuset Finn

Elixir Wine

South Plains Brewing Company

Lundabryggeriet

The Uncharted Brewing Company

WeBrew Brewing

Röstånga Raj Raj

Limhamns bryggeri

Sibbarps Husbryggeri

Charlis Brygghus

Nerdbrewing

Malmö Brewing Co.

Fulltofta Gårdsbryggeri

Skelderwikens Bryggeri

Hyllie Bryggeri

Remmarlöv Gårdsbryggeri

Jakob Thomsgård är bryggare på Brygghuset Finn och föreningens ordförande. Han håller med om bilden av en växande bransch vilket han tror gör det svårare för många av företagen.
– Det etableras många nya varumärken och kundkretsen för hantverksöl växer inte lika snabbt. Jag tror att det kommer att bli lite tuffare framöver.
Att det redan är en tuff bransch rent ekonomiskt råder de inget tvivel om. Det visar, med all önskvärd tydlighet, en genomgång av de senaste tillgängliga siffrorna för de tretton av Skånes dryckesproducenters medlemmar som drivs som aktiebolag.
I genomsnitt omsatte de 13 bolagen cirka 1,8 miljoner kronor med ett negativt rörelseresultat på 190 000 kronor. Sex av dem redovisade visserligen vinst, men bara tre hade en lönsamhet (rörelsemarginal) som låg mer än marginellt över nollstrecket.
I en bransch med många små aktörer och små marginaler blir svaret ofta sammanslagningar och uppköp för att uppnå skalfördelar och därmed bättre lönsamhet. Men några sådana tecken bland de små bryggeriföretagen har Jakob Thomsgård inte sett.
Jag tror att det skulle kunna hända på sikt. Men just nu är inte de små bryggerierna i Skåne så kapitalstarka att de kan köpa upp varandra.
Enligt Jakob Thomsgård blir det hela tiden allt svårare för nya små bryggerier att etablera sig eftersom kvalitetskraven och kundernas förväntningar hela tiden höjs. Det driver upp nivån på de nödvändiga investeringarna för att komma igång.
– För 4-5 år sedan kunde man starta med mindre utrustning och ett mindre bryggverk. Idag finns det mindre tolerans för felsteg på marknaden, det är svårare att återhämta sitt varumärke.
Jannie Vestergaard menar att det för mikrobryggerierna, precis som för de flesta små verksamheter, gäller att ha flera ben att stå på för att i längden vara ekonomiskt hållbara.
– Det utgår ofta ifrån en passion, att man vill uppnå något med sin öl. Men det gäller att hitta sin nisch.
Som exempel på ytterligare ben att stå på nämner hon försäljning på export ("det finns stor nyfikenhet i Danmark på skånsk öl") eller att brygga alkoholsvagare öl.
– Nu ser vi en folkölsboom och fler ser dagligvaruhandeln som en möjlighet. det finns passionerade handlare som kan dryckes- och mathantverk. Med folköl och lättöl öppnar sig helt andra marknader.
Men det är en stor investering för ett litet bryggeri att försöka skala upp verksamhetens kapacitet, menar Jannie Vestergaard.
– Det är en hög tröskel när man har hantverksmässigt bryggande som kräver en mänsklig hand, man måste anställa fler. Men en del av de skånska bryggeriernas produktion ligger under den kapacitet de har nu, så det finns möjlighet att växa.
Fakta

28 skånska mikrobryggerier

• 1413 Bryggkultur

• Brekeriet

• Brewski

• Bryggeri NollFyraSex

• Brygghuset Finn

• Båstad öl

• Chad Beer

• Charlis Brygghus

• Fulltofta Gårdsbryggeri

• Helsingborgs bryggeri

• Hyllie bryggeri

• Höganäs bryggeri

• Hönsinge Hantwerksbryggeri

• Klackabackens bryggeri

• Kristianstads bryggeri

• Kullabrygg

• Lilla Ölfabriken

• Lundabryggeriet

• Malmö Brygghus

• Minus-1

• Remmarlövs Bryggeri

• Skelderwikens brygghus

• Skånehill Gård

• Stockeboda Gårdsbryggeri

• South Plains Brewery

• Ystad bryggeri

• World’s Smallest Brewery

• Åhusstrand Seaside Brewery

Källa: Sveriges mikrobryggerier

Gå till toppen