Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Melodifestivalens historiska tapp

Melodifestivalens tittarsiffror har sjunkit efter varje deltävling. Årets upplaga av Andra chansen stod för det största tappet. Arkivbild.Bild: Fredrik Sandberg / TT
SVT Kulturnyheterna har gått igenom tittarsiffrorna för årets upplaga av Melodifestivalen och jämfört dem med tittarsiffror från 2002 och framåt. Och det är ingen munter läsning för SVT:s del: Efter en bra start med 3,3 miljoner tittare vid årets första delfinal rasade siffrorna för de efterföljande tre delfinalerna, som placerar sig i bottenskiktet för programmet under 2010-talet.
För årets sändning av Andra chansen ser det än värre ut: 2,6 miljoner tittare innebär den sämsta siffran på tolv år.
– Det är klart att vi har sett en lite sjunkande tendens på tittarsiffrorna, samtidigt som vi måste konstatera att det är från väldigt höga nivåer, säger Peter Nyrén, programbeställare för underhållning på SVT, till Kulturnyheterna.
Men det argumentet köper inte Linus Fremin, tv-kritiker på sajten TVdags.
– För vilket annat program som helst hade de tittarsiffror Melodifestivalen haft i år varit jättebra. Men för Melodifestivalen är de urusla om man ska vara helt ärlig, säger han.
Även online har siffrorna gått ner mellan deltävlingarna.
Läs alla artiklar om: Melodifestivalen 2018
Gå till toppen