Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Vildvuxet

Roland Persson, "Mother".Bild: Roland Persson

Växtkamp

KONST. Falsterbo konsthall, t o m 22/4.
En jättelik pumpa sväller över dubbelmadrassen på Falsterbo konsthall. Vid stjälken som ringlar över golvet klamrar sig några mindre pumpor fast. Tveklöst stjäl Roland Perssons "Mother" showen, tillsammans med hans muterade näckrosplanta. Med sina hudrosa tentakler för den tanken till ett inre organsystem. Motvilligt sugs jag närmre med den skräckblandade fascination som den Stockholmsbaserade konstnären så skickligt framkallar. Senast för några år sedan på Galleri 21 i Malmö då strandsatta bläckfiskar kravlade över ett havererat paradskrivbord.
Om Roland Persson ofta ägnat sig åt ekologiska undergångsvisioner, tar grupputställningen "Växtkamp" ett bredare grepp. Här samlas sju konstnärer kring växtlighetens villkor, från det tuktade och monstruösa till ornamental skönhet och rationell massproduktion. Därmed fortsätter Falsterbo konsthall att belysa naturens olika aspekter, i linje med de tidigare ambitiösa satsningarna "Till havs" och "I den djupaste skog".
I vanlig ordning imponerar Fredrik Lindqvists kraftfulla textila träsnitt, inte minst i de skulpturala blomsterstänglar som hotfullt tornar upp sig över en hjälplös dockfigur. Med sina grova stygn, bjärta färger och svarta ådringar tycks de hämtade från sagans mörka värld. De påminner om människans kluvna förhållande till naturen, mellan besvärjelse och kontroll.
Samtidigt drar Mårten Nilsson paralleller mellan människans och naturens skaparkraft. I hans arbete blir secondhandaffärernas drivor av knypplade och virkade spetsar till ett utsökt herbarium. Det tidskrävande handarbetet färgas i mättade toner likt vildvuxna tångruskor och vissnande ängsblomster.
Få har synat vår tids förhållande till naturen med sådan skärpa som Lundakonstnären Caroline Mårtensson. Infallsrikt synliggör hon odlingens standardiserade, industrialiserade och besprutade verklighet. I videoverket "The voyage" färdas en ensam krukväxt längs den nedlagda handelsträdgårdens löpande band, där inblicken i drivhusets krassa realitet blandas med humor och vemod. Om konsten genom sekler älskat att romantisera växtligheten, tillför hon utställningen ett nödvändigt, kritiskt perspektiv.
Gå till toppen