Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Åttorna projektleder och producerar eget spel

Klassen från Pilängskolan i Lomma hjälper till att sprida budskap om globala miljöproblem. Sedan september ha de slitit med att utveckla sitt egna datorspel.

Moa Ljungberg, Gabriela Correa, Josefine Lundström, Oscar Nygren, Sam Höjman, Melvin Schmidt-Holm, Viggo Strömvall och Armita Soleimani representerar en arbetsgrupp var i projektet.Bild: Jon W Loman
För klass 8D började projektet som en ambitiös idé om att utveckla spelet som en app för mobiler, men än så länge fungerar det "bara" på datorer.
– Det är hundra gånger bättre än vad jag trodde det skulle bli, säger Gabriela Correa, projektledare för spelet "Gaia".
Tanken med spelet är att det ska lära barn om hållbarhet.
–Man är en avatar som springer igenom miljöer som på olika sätt är påverkade av människan, säger Gabriela Correa.
I en del av spelet springer du över en afrikansk savann och ska samla elfenben samtidigt som du ska undvika att bli nedsprungen av noshörningar. I en annan hoppar du mellan smältande isflak i en arktisk miljö där du samlar råolja.
– Jag tror det är lättare att lyssna på när någon som är närmre dig själv i ålder förklarar än om en vuxen gör det, säger Sam Höjman som varit med och tagit fram ljuden till spelet
Projektledare Gabriela Correa och ljuddesigner Sam Höjman är eniga om att kommunikationen mellan grupperna har varit den största utmaningen.Bild: Jon W Loman
Klassen har delats in i grupper med olika ansvarsområden: Ljuddesign, manus, grafisk design och programmering. Engagemanget har varit stort från hela klassen och en kväll stannade alla sent, arbetade och åt pizza. Det slutade med att hela klassen sov över, på luftmadrasser, i klassrummet.
– Vi har fått lära oss hur vi ska komprimera ljud och hur det fungerar med copyrightskyddat material. Vi var exempelvis tvungna att designa ett eget ljud för hur det låter när någon springer över plast. Jag tror det slutade med att vi mixade fotsteg, vatten och ljudet av någon som klämmer på en plastflaska, säger Sam Höjman.
Viggo Strömvall har huvudansvaret för programmeringen, han är den som pusslar ihop alla bitar som de andra grupperna producerar.Bild: Jon W Loman
Att det skulle bli ett spel av projektet visade sig ganska snabbt. En dag kom en av eleverna och visade en modell till ett spel han själv utvecklat. Det är detta som spelet "Gaia" nu bygger på.
– Jag har suttit ett par hundra timmar med det nu, säger Viggo Strömvall, som har ansvarat för programmeringen.
Även om klassen vill ge mycket ära åt Viggos Strömvalls programmeringstalanger så betonas laginsatsen.
–Vi kunde ju inte lägga allt jobb på Viggo, så vi fattade ju ganska snabbt att vi var tvungna att samarbeta om det skulle fungera, säger Sam Höjman.
På frågan om det är någon som blivit inspirerad och ser en framtid inom spelutveckling, så skruvar gruppen på sig av tveksamhet.
Den enda som ger ett tvärsäkert svar är Viggo. Det här är precis vad han vill fortsätta att syssla med.
Gå till toppen