Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så använder Facebook användardata

Genom möjligheten att samköra olika databaser har Facebook skapat ett kraftfullt verktyg för riktad marknadsföring. Detta har blivit högintressant även för den som vill sända politiska budskap och skapa opinion.

Facebook har tagit direktreklamen vidare till nya höjder, vilket gillas av politiska kampanjmakare. Arkivbild.Bild: Marcio Jose Sanchez/TT/AP
Direktreklam – riktad marknadsföring rakt in genom brevinkastet – har förekommit i decennier.
– Det här har Facebook digitaliserat, säger Jimmy Jakobsson, vd för Inganger, en reklamaktör med huvudfokus på sociala medier.
– Man har lyckats göra det väldigt specifikt och på det sättet lyckats skapa reklam som har ett innehåll och därmed ett större värde för varje enskild mottagare.
Till exempel: är produkten en bil kan den användare som har familj få ett visst budskap om komfort och säkerhet, medan den som är singel får ett budskap om äventyr.
Utöver de data som Facebook samlar in om användarna går det också att tillföra annan information. Till exempel kan en butik som vill annonsera mot sina kunder på Facebook ladda upp sitt kundregister med e-postadresser. Om kunderna uppgett samma e-postadress i butiken som för att logga in på Facebook går det hitta kunderna på Facebook. Butikens data kan också samköras med den Facebook har och profilerna blir ännu mer detaljrika, vilket förstås är åtråvärt för både butiken och Facebook.
– Men om man har skaffat den här listan med adresser på ett otillbörligt sätt då uppstår etiska problem, påpekar Jimmy Jakobsson.
I Cambridge Analytica-affären har användare på Facebook, som använt en inbäddad app, ingått ett användaravtal som gett appen tillåtelse att dammsuga kontakter på deras vänlista på användardata.
Och det är inte bara för kommersiella annonsörer som Facebook är högintressant. Det finns de som jublar ännu mer över de nya möjligheterna om än i det tysta: de som vill nå ut med politiska budskap.
Gustav Martner, digital strateg och medgrundare av den ideella organisationen Digital reliance, hävdar att man inom reklamvärlden länge haft en övertro till riktad marknadsföring.
– Vi människor är ändå ganska lika, de flesta gillar tacos och weekend-resor, säger han.
Men när det kommer till politiska uppfattningar och ställningstaganden som på ett starkare sätt knyter an till människors identitet blir polariseringen större.
– Riktad marknadsföring har visat sig vara mer revolutionerande för de politiska annonsörerna.
Facebook erbjuder dessutom en funktion som genom att utgå från en användare – en idealprofil – kan identifiera likande profiler, till exempel arbetslösa, politikerföraktande, vapenälskande män mellan 27 och 33 år. Dessa verktyg gör det lätt för den med tillräckliga resurser att sända riktade budskap, potentiellt för att skapa opinion i en viss riktning.
Till den som tycker det låter obehagligt att få användardata exploaterad är den enkla rekommendationen: tänk dig för vad du gör på Facebook. Men Gustav Martner påpekar också att när en stor aktör som Facebook tillhandahåller en mediemiljö som är skadlig både för individ och demokrati så är det först och främst inte en fråga om användarbeteende.
– Det är inte den enskilda användarens uppgift att skapa de yttre ramarna för vad som är okej för Facebook att göra eller inte göra. Det ska lagstiftare göra, anser han.
Fakta

Så minskar du risken

• - Undvik quizz och andra inbäddade appar och spel som förekommer på Facebook

• - Undvik webbtjänster som kräver att du loggar in med Facebook

• - Undvik att surfa genom trådlösa nätverk du inte litar på, eller vars leverantör du inte litar på

Sammantaget för alla tre företeelser är att du genom att fullfölja accepterar att ingå användaravtal, vilket kan medföra att dina användardata exploateras för okända syften eller säljs vidare.

– Använd olika e-postadresser

E-postadressen är nyckeln till att identifiera dig som person i olika databaser. Om du använder samma e-postadress för att ansluta till ett trådlöstnätverk som du använder för att logga in på Facebook samkörs Facebook-data med de data nätverket samlar in om ditt surfbeteende. Det innebär att en profil upprättas om dig där det framgår vem du är, baserat på Facebooks uppgifter, och vilka sidor du surfar på, baserat på hur du rör dig på internet under tiden du är ansluten till det trådlösa nätverket.

Se därför till att använda olika e-postadresser. Du kan till exempel ha en personlig och en eller flera slaskadresser dit du – beroende på känslighetsgrad – väljer att få nyhetsbrev, kommunicerar med e-butiker och använder som inlogg för olika webbtjänster.

Källa: Digital Reliance

Gå till toppen