Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Media Evolution City flyttar in i Gängtappen

Malmös omtalade innovationshus Media Evolution växer och flyttar i höst in i ett av stadens mest ikoniska hus. En gång i tiden var Gängtappen Sveriges första skyskrapa och Kockums huvudkontor. Nu ska det fyllas med digitala småföretag och utanför kommer det att anläggas en franskinspirerad park med trädäck.

Gängtappen var Sveriges första skyskrapa när huset stod klart 1958. Nu flyttar den nya industrin in i den gamla Kockums-industrins högkvarter.Bild: Felix Gerlach
Sedan Media Evolution City öppnade på Stora Varvsgatan i Västra hamnen 2012 har huset haft angenäma problem. Det har varit en ständig kö av företag som vill in och sitta i huset. Media Evolutions föreläsningar och afterwork har lockat stort intresse. Andra städer har imponerats av satsningen och vill skapa något liknande. I dagarna är exempelvis representanter från tyska Düsseldorf på plats för att inspireras.
Men den ständiga kön av nya företag som vill in gör att Media Evolution under en längre tid har funderat på att bygga ut och nu blir det verklighet. Dygnet Runt kunde nyligen berätta att Media Evolution planerar att bygga om det befintliga huset, men omgörningen blir mycket större än så.
Sydsvenskan kan nämligen idag avslöja att Media Evolution City i oktober-november utökar och flyttar in i Kockums gamla huvudkontor Gängtappen som när det byggdes 1958 var Sveriges första skyskrapa.
– Vi ser det som att vi öppnar en ny del av Media Evolution City. Det är samma hus, men den här delen ligger 180 meter längre bort, säger Media Evolutions vd Magnus Thure Nilsson.
Magnus Thure Nilsson.Bild: Jesper Berg
Media Evolution tar över de två nedersta våningsplanen av Gängtappen. Husets ägare Wihlborgs kommer själva att flytta sitt huvudkontor till de två våningsplanen. Över dem på de elva andra våningsplanen sitter redan Länsförsäkringar, Few, Additude och andra.
– När Media Evolution flyttar in i oktober så kommer huset att vara fullt uthyrt, säger Wihlborgs vd Anders Jarl.
I praktiken kommer det att fungera som i nuvarande Media Evolution City. Där började Media Evolution på ett våningsplan och växte snart till två. Idag sitter det andra företag på det tredje våningsplanet som hyr direkt av Wihlborgs, men är en del av Media Evolution-communityn.
– På samma sätt blir det i Gängtappen. Det är bara det att huset där är femton våningar högt, säger Magnus Thure Nilsson.
Så för en besökare till Gängtappen kommer det att kännas som att man kommer till Media Evolution City med kafé/restaurang i markplan, mötesrum och möjligheter till co-workingspace. Men för det krävs det en hel del förändringar.
– Gängtappen-huset idag är ju rätt stängt. Det känns som att komma in i FN-skrapan med stora portar. Det ska vi ändra på. Vi kommer att bygga en park utanför med fransk känsla, trädäck och plantaner. Det ska kännas som att första våningen inne ska flyta ihop med trädäcket utanför, berättar Magnus Thure Nilsson.
Utanför entrén till Gängtappen ska det anläggas en franskinspirerad park i samarbete med Wingårdhs arkitekter.Bild: Wingårdhs arkitekter
Anders Jarl på Wihlborgs berättar att de kommer att lägga 3–4 miljoner kronor på att skapa en varm miljö utanför Gängtappen.
– Media Evolution City har ju hjälpt till med att skapa ett tryck i Dockanområdet. Det har blivit väldigt lyckosamt och nu behöver de växa och då kan vi investera där på ett sätt som vi egentligen inte hade tänkt från början, säger Anders Jarl.
Höjer det värdet på huset att Media Evolution flyttar in?
– Värdet på huset har egentligen inget intresse för oss, för vi tänker inte sälja det. Däremot kan detta addera värde till omgivningen, säger Anders Jarl.
I sommar kommer Media Evolution City att stänga ner till viss del i sin befintliga byggnad och när de öppnar igen till hösten ska de ha gjort en stor del av den ombyggnad som de planerat. Några veckor senare öppnar det nya Media Evolution-huset i Gängtappen.
Det första planets reception, kafé och ett tiotal mötesrum kommer att kompletteras med cirka tjugo kontor på plan 2.
– Vi kommer att ha kontor för drygt 100 personer där borta, säger Magnus Thure Nilsson.
Idag finns cirka 80 företag och 500 personer i hela Media Evolution City-huset. Det kommer att ha vuxit till 700-800 i höst när man räknar in hela Gängtappen. Företagen som ska flytta in där kommer mestadels att vara små digitala företag i storleksklassen 2–8 personer.
– Det viktiga är dock att vi inte expanderar för att göra en bättre affär, utan för att förbättra möjligheterna för våra medlemmar. Detta hade inte blivit av om inte Wihlborgs haft så stor förståelse för vår verksamhet, säger Magnus Thure Nilsson.
Nuvarande Media Evolution City på Stora Varvsgatan.
Han betonar att husen ska hänga ihop och de har ännu inte bestämt om de ska kalla Media Evolution City i Gängtappen för något speciellt.
– Det får inte bli ett a- och b-hus. Utan vi kommer att göra lika mycket aktiviteter där som här. Vårt fredagsarrangemang Superfredag kommer att alternera mellan husen och vi som leder verksamheten kommer att sitta i bägge husen, säger Magnus Thure Nilsson.
Härnäst ska de bjuda in alla medlemsföretag för att få deras åsikter om vad som behövs i det nya Media Evolution-huset. För Magnus Thure Nilssons del så kommer han nu att lämna över mer av det operativa arbetet med Media Evolution City till olika medarbetare för att själva ägna mindre tid åt nuet. Bland annat har de precis rekryterat Jenny Berg Nilsson från Massive Entertainment och Alexander Jönsson för att bli husansvariga för de två husen.
– Jag ska jobba mer med ”i övermorgon” än med ”i morgon”. Det blir mer internationellt arbete, säger Magnus Thure Nilsson.
Finns det möjlighet för Media Evolution att växa ytterligare i Gängtappen?
– Det finns en öppning att vi skulle kunna poppa upp en våning till om det skulle behövas, säger Magnus Thure Nilsson.
Hur ser Media Evolution City ut om fem år?
– Då tror jag att vi jobbar mer internationellt och med fler nationaliteter i huset. Vi kommer att vara mer i världen och världen kommer att vara mer här, säger Magnus Thure Nilsson.
Kommer ni att finnas i fler byggnader?
– Det vet jag inte och det är inte ett självändamål. Det är inte vårt primära mål att växa, utan att göra det som är bra för våra medlemmar, säger Magnus Thure Nilsson.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen