Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Fotboll

"Bidrar till att höja Zlatans varumärke"

Zlatan Ibrahimovic träder in på amerikansk mark. Inte bara fotbollsmässigt, utan kanske framförallt marknadsmässigt. – Det kan bidra till att höja hans personliga varumärke, säger Anna Broback, ekonomie doktor vid Stockholms universitet.

Zlatan Ibrahimovic kan stärka sitt varumärke i och med flytten till Los Angeles, tror Anna Broback, ekonomie doktor vid Stockholms universitet. Här inviger fotbollsstjärnan padeltennishallen Padel Zenter i Årsta. Arkivbild.Bild: Sören Andersson/TT
Zlatan Ibrahimovic har varit en del av världsfotbollen i drygt 15 år. Malmösonens makalösa mål i den svenska landslagsdressen och Europas toppklubbar, har tillsammans med anfallarens frispråkighet och stjärnstatus gjort "Ibra" till en av världens mest kända idrottsmän.
Efter Nederländerna, Italien, Spanien, Frankrike och England bär nu flyttlasset till USA och Los Angeles Galaxy.
En övergång som är minst lika varumärkesmässig som fotbollsmässig för den 36-årige affärsmannen Ibrahimovic, med flera uppdrag vid sidan av fotbollsplanen.
– Han skapar en slags "word of mouth"-effekt i och med att han byter marknad. Han siktar ju på att göra det mycket bättre och spela mer. Får han det så kan det också gå bättre i affärsmässiga sammanhang, säger Anna Broback, ekonomie doktor vid Stockholms universitet.
Sedan den allvarliga knäskadan för elva månader sedan har Ibrahimovic bara startat två matcher för Manchester United, klubben han lämnar i och med övergången till den amerikanska proffsligan MLS.
– Jag tror inte att han vill avsluta sin karriär som en person som fått en knäskada och fick lägga ned fotbollen. Det är inte så bra för hans andra karriär när det gäller parfym och kläder, han vill ju sluta som en toppspelare. Även om det bara blir ett halvår eller år som han kommer att fortsätta vara en professionell fotbollspelare så kan det bidra till att höja hans personliga varumärke, säger Anna Broback.
Läs alla artiklar om: Fotboll: Zlatan till MLS
Gå till toppen