Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Konst

Minnet av ett vernissage

Installationsdetalj.Bild: Gylleboverket

The secret garden of resignation

KONST. Gylleboverket - Jona Elfdahhl och Etta Säfve. Molekyl Gallery, t o m 8/4.
En röd svällande klump, som ett modellerat organ, tränger nästan ut besökaren från galleriet. Framför ligger offergåvor strödda: godis, frallor, vissnande nejlikor. Den plats dit människor vallfärdar för att placera souvenirer eller tända ljus.
Detta är den tredje och sista utställningen i Gylleboverkets serie som undersöker utanförskap, ”normalitet” och mänsklig samvaro. Som på Skånes konstförening förra året så utgörs presentationen delvis av spåren efter vernissagekvällens performance, då man exempelvis kunde köpa snittblommor på den intilliggande närbutiken för att lägga ned.
Konstnärerna i Gylleboverket använder begreppet ”sociala skulpturer”, en idé som utvecklades av Joseph Beuys på 70-talet, om skulpturer som inte var objektbaserade utan som byggde på deltagande. Idén om socialt medveten eller relationell konst har blivit central i samtidskonsten, men kring den talar man ofta om i termer av aktivering, där åskådaren ska väckas ur ett slumrande. I Gylleboverkets regi däremot frångår man det aktiva som ideal genom att istället visa ett eftermäle. Ett minnesmärke eller altare, eller bara en pysande läcka från ett överdåd av banala ting.
Gylleboverkets sinnliga estetik förenar det vackra, groteska, och vardagliga. I ”The secret garden of resignation” är den särskilt förförande. Genom att anspela på den gemenskap, eller kollektiva bearbetning, som kan uppstå när skuldror nuddas och ljus tänds i tystnad, hittas nya sätt att utforska det sociala, där det är ok att slumra.
Gå till toppen