Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Lund saknar policy för lärares kontakt med elever på sociala medier

Sociala medier har gjort det lätt för lärare och elever att kommunicera även utanför skoltid. Men några riktlinjer för vad som är lämpligt eller olämpligt i kontakten mellan lärare och elever finns inte – varken på kommunal eller central nivå.

Jytte Lindborg, skoldirektör i Lunds kommun.Bild: tom wall
I tisdags berättade Sydsvenskan att en lärare i Lund har stängts av från sin tjänst efter att ha haft kontakt med fyra elever på Snapchat. Uppgifterna om vad som sagts mellan läraren och eleverna är sekretessbelagda av Skolinspektionen, dit läraren har anmälts av kommunen.
Läs mer: Lärare avstängd efter ”olämpliga kontakter” med elever på Snapchat
I anmälan står det att ”läraren kan ha haft olämpliga kontakter med elever”. Men var gränsen mellan lämpligt och olämpligt går är högst oklart.
Skolverket har inga riktlinjer, utan menar att det är upp till enskilda kommuner och skolorna. I Lund finns inte någon sådan policy.
– Nej, det finns inga tydliga riktlinjer idag. Tidigare har Lunds skolor varit delade mellan två förvaltningar där man har jobbat lite olika med sådana här frågor. Nu sätter vi ihop en ny förvaltning och då är det viktigt att vi upprättar något slags stöddokument som man kan förhålla sig till och titta i om man är osäker, säger skoldirektör Jytte Lindborg.
Något knivskarpt regelverk är det dock inte fråga om.
– Det går inte att ha några knivskarpa gränser utifrån att vi har yttrandefrihet, utan det är fråga om rekommendationer.
Är det till exempel OK för en lärare att ha sina elever som vän på sociala medier och kommunicera om sitt privatliv?
– Varje situation är unik och varje lärare får göra en bedömning av vad som är lämpligt. Det handlar om omdöme. Men en lärare ska alltid vara professionell i kontakt med sina elever, säger Jytte Lindborg.
Enligt Jytte Lindborg har frågor om grundläggande värderingar hög prioritet för den nya skolförvaltning som håller på att byggas upp, sedan de två tidigare förvaltningarna slagits ihop till en enhet.
Det senaste året har Lunds skolvärld skakats av två händelser som fått stor uppmärksamhet.
Ett fall handlar om två pojkar som fick gå kvar i samma skola som en flicka de hade våldtagit.
Det andra fallet handlar om en lärare som dömdes för sexuellt ofredande av en elev.
Har de händelser haft betydelse för beslutet att stänga av den här läraren?
– Självklart är det erfarenheter som man har med sig. Men en avstängning är inget man gör lättvindig. Vi gör en bedömning i varje enskilt ärende om det behöver utredas. Och man ska komma ihåg att vi inte dömer, vi utreder.
Läraren polisanmäldes även för sexuellt ofredande, men utredningen lades ner av en åklagare som inte ansåg att något brott hade begåtts.
Läs alla artiklar om: Lärare avstängd efter Snapchatkontakt
Gå till toppen