Kultur

Bland valar och getter

Thale Vangen, "Trupp".Bild: Thale Vangen

Thale Vangen

RECENSION • KONST. Participation mystique, Krognoshuset Aura, Lund, tom 22/4.

Hos Thale Vangen agerar djuren. På översta våningens ljusa trägolv kommer sju getter simmande. Det är bara deras vita blanka porslinshuvuden som syns, men med munnarna bogserar de märkliga korgar eller luftballonger. Längst nere i källaren vältrar sig valar på de mörka plankornas innanhav.
Det har hänt något med Vangens bestiarium. Tidigare var djurens kroppar kontrollerade. Jag glömmer aldrig den väldiga åttaarmade bläckfisken av metall hon brutalt spärrat in i glasmontern på Odenplans t-banestation.
Alla djuren – grodor, bläckfiskar, getter – var utlämnade åt människors godtycke. Men nu vänder hon på berättelsen genom att utvidga sin suveräna känsla för materialet och inkludera viktiga detaljer i galleriet. Det ljusgrå plankgolvet ger illusion av en vattenyta som bryts av de simmande getterna.
De äger rummet. Samma sak med valarna i källarens mörka stenvalv. Den scenen är hotfullare; de är sydda av rå hud och tankar på utövat våld blandas med samma existentiella förtvivlan som den danska poeten Pia Tafdrup beskrev i ”Hvalerne i Paris”: ”Til alle sider svømmede de gigantiske dyr, / min eneste redning i det oprørte hav / var at gribe fat i deres haler, der var så glatte, / at mine hænder gled, det øjeblik hvalerne bugtede sig af sted … ”
På samma sätt möts dröm och verklighet när Thale Vangen förvandlar Krognoshusets golv till katastrofalt stigande hav. Och med suverän fingerkänslighet släpper hon loss djuren.
Gå till toppen