Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Klassisk Malmöteater återuppstår – efter 40 år

1979 gick de två bröderna bakom Malmöbaserade Tidningsteatern skilda vägar. Men varför? Det är bröderna fortfarande oense om. Nu återförenas Michael och Thomas Segerström i föreställningen ”Fyrtio år efter döden” – där de med inslag av satir och samhällskritik också berättar sin egen historia.

Michael Segerström (till vänster) och hans bror Thomas stod bakom Tidningsteatern på 70-talet. Nästan 40 år senare intar de Nöjesteatern tillsammans. För regin står Anders Wällhed (till höger).Bild: Peter Frennesson
– Tidningsteatern dog för 40 år sedan – men vi har väldigt olika anledningar till varför. Jag påstår att det var hans fel och han påstår att det var mitt fel. Det vi vet är att Tidningsteatern dog på Berns salonger en dag 1979. Jag tog av mig mina glasögon och sade till honom ”kan du inte se någonting med mina ögon?”. Han tog näven och slog sönder båda glasen – och jag reste mig upp och gick, säger Michael Segerström.
Att teatern dog den dagen är bröderna överens om – men de har vitt skilda åsikter om vad som som faktiskt ledde dem dit.
Bröderna startade Tidningsteatern i Malmö 1971. Tillsammans gjorde de bland annat musikföreställningar tillsammans med Hoola Bandoola Band och var en del av den stora vänsterpolitiska teatersatsningen ”Tältprojektet”. Dessutom stod de bakom radio - och tv-programmen ”Totalradion” och ”Totaltelevisionen”.
Sedan teatergruppen splittrades har bröderna ägnat sig åt egna projekt. Tillsammans med Anders Wällhed, som nu ska regissera den kommande föreställningen, grundade Michael Segerström Boulevardteatern i Stockholm 1984. 2008 fick han en Guldbagge för sin roll i långfilmen ”Darling”.
Thomas Segerström har drivit Romateatern på Gotland och dragit igång projektet ”Teater vid Siljan”.
Den 10-12 april återuppstår Tidningsteatern på Nöjesteatern med föreställningen ”Fyrtio år efter döden”.
– Upplägget är att de ska göra en ny Tidningsteatern men det personliga kommer i vägen, säger regissören Anders Wällhed.
Några av de gamla karaktärerna från 70-talets Tidningsteater dyker upp på nytt i föreställningen. Men stort fokus ligger på brödernas relation –och deras olikheter.
– Jag och min bror har alltid haft helt olika världsbild. Han åkte till Indien på 70-talet och blev en del av Bhagwanrörelsen och bodde i kollektiv med Ted Gärdestad. Jag tyckte han var helt knäpp i huvudet, säger Michael Segerström.
Och även 40 år senare är det inte helt lätt för bröderna att arbeta tillsammans.
– Vi är inte sams, vi har bråkat som fan, säger Michael Segerström.
Hur är det att jobba så?
– Det är jobbigt.
– Ja, speciellt som regissör, tillägger Anders Wällhed med ett skratt.
– Sedan har vi kul också. Vi har haft det trivsamt på scenen – och utanför, säger Michael Segerström.
Planen är att föreställningen ska spelas i Malmö, Kristianstad och Simrishamn i vår. Sedan väntar förhoppningsvis föreställningar i Helsingborg och på andra platser runt om i landet. Men Michael Segerström betonar att det inte är en ny start för Tidningsteatern.
– Någon ny Tidningsteatern är det inte.
– Nej, vi är ju tre pensionärer som gör det här, säger Anders Wällhed.
– Det här är ett avslut, slutet på en era. Vi kör förhoppningsvis även våren 2019, sedan lägger vi oss ner med näsan i vädret, säger Michael Segerström.
Håll koll på Malmös kulturliv – följ Dygnet Runt på Facebook
Gå till toppen