Annons

Annons

opinionMalmö

Aktuella frågor
”Nattåg är en del av lösningen på hur människor ska kunna resa mer klimatsmart.”

Trots tågets fördelar har nattågslinje efter nattågslinje mellan större städer i Europa lagts ner de senaste åren. Både regeringar och parlament måste våga fatta beslut som gör det enkelt för folk att välja rätt.

Det skriver Ellie Cijvat, f d ordförande i Jordens Vänner och aktiv i nätverket Back on Track.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Det finns hopp. Det österrikiska statliga järnvägsbolaget ÖBB driver sedan något år tillbaka en del nattågslinjer i flera länder utanför Österrike, skriver Ellie Cijvat.

Bild: undefined

Annons

Flygtrafikens utsläpp ökar för varje år och påverkar redan nu klimatet lika mycket som biltrafiken. Men ett av de mest klimatsmarta sätten att resa från Skandinavien till kontinenten har försvunnit: nattågen.

Såväl den svenska som den danska regeringen borde satsa på nattåg till Tyskland och vidare till andra europeiska länder.

Nattåg är ett perfekt färdmedel för den som vill åka på semester till södra Frankrike, ha en långhelg i Budapest eller delta i arbetsmöten i Bryssel. Den som vill ta tåget idag är ofta tvungen att bo på vandrarhem eller hotell någon natt för att hinna fram. Med nattåg kan man komma fram utvilad och ha hela dagen framför sig.

Trots tågets fördelar har nattågslinje efter nattågslinje mellan större städer i Europa lagts ner de senaste åren.

Annons

Danska DSB tog bort nattågslinjerna från Köpenhamn 2015, i Frankrike har samma sak skett, och Deutsche Bahn har gjort om en del nattåg till sittvagnar.

Men det finns hopp. Det österrikiska statliga järnvägsbolaget ÖBB driver sedan något år tillbaka en del nattågslinjer i flera länder utanför Österrike, men tråkigt nog ännu inte någon linje norr om Hamburg. Några mindre bolag undersöker om de kan öppna nattågslinjer i södra Europa. Och det skulle gå att driva två nattågslinjer från Stockholm och Oslo till Malmö/Köpenhamn, och sedan ner till Hamburg, Berlin och Bryssel, med befintliga lok och vagnar och på befintliga spår, enligt sakkunniga som jag har varit i kontakt med.Det europeiska nätverket Back on Track har tagit fram förslag på tidtabell efter kontakt med personer som är insatta i internationell tågtrafik. Det är på intet sätt orimligt att nattågstrafiken skulle kunna vara igång redan nästa sommar.

Annons

På lite längre sikt bör en ordentlig standardhöjning på nattågen ske. Wifi, eluttag och moderna sovplatser behövs om tågen ska kunna konkurrera med flyget.

Vad krävs då från politiskt håll för att nattågen ska bli verklighet? Regeringen behöver ge Trafikverket i uppdrag att upphandla nattåg från Sverige till Europa. Sådana upphandlingargörs redan nu, dels av tåget från Stockholm till Narvik, dels när det gäller nattåg från Stockholm till Jämtland. Även vissa flyglinjer upphandlas av Trafikverket.

Annons

I dessa tider då larmrapporter om klimatförändringar duggar tätt måste vi alla säga ifrån. Därför anordnar Jordens vänner idag en manifestation på Malmö central som del i den europeiska aktionsvecka för nattåg som Back on Track har kallat till.

Både regeringar och parlament måste våga fatta beslut som gör det enkelt för folk att välja rätt. Nattåg är en självklar del av lösningen på hur människor ska kunna resa mer klimatsmart.

Ellie Cijvat

Ellie Cijvat är f d ordförande i Jordens Vänner och aktiv i nätverket Back on Track.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy