Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Besök i Varvsstaden – där det gamla och nya ska mötas

På söndagen tog upp emot 150 nyfikna chansen att bli guidade under en rundvandring i de äldsta delarna av Kockums varv. I den nya stadsdelen – Varvsstaden – ska det förflutna tillåtas möta framtiden.

Tre grupper à 50 personer tog chansen att i vårsolen vandra runt på Kockums äldsta varvsområde. Där blev besökarna guidade såväl i det förflutna som i det framtida Varvsstaden.Bild: Peter Frennesson
På söndagens tre rundvandringarna var det många Malmöbor som tog möjligheten att ta del av de äldsta delarna av Kockums varv. Det var minst lika många – om inte fler – som var intresserade av det förflutna, än av de framtida planerna. Fast det ena utesluter ju inte det andra.
Läs mer: Siste kockumiten lämnar efter 50 år
— Det är viktigt att först ta redan på kontexten, att förstå platsen och dess historia, innan man börjar bygga. För det handlar om att bevara och förnya på samma gång säger Hanne Birk, arkitekt och utvecklingschef för Varvsstaden.
De äldsta byggnaderna på området ska bevaras, men mycket återstår att restaurera.Bild: Peter Frennesson
Hanne Birk har hittills arbetat med att utveckla denna stadsdel i fyra och ett halvt år.
— Och jag räknar med att hålla på med detta i många år framöver. Möjligen ända fram till pensioneringen, säger den drygt 50-åriga utvecklingschefen.
Varvsstaden AB är ett av fastighetsbolaget Balder och byggbolaget PEAB samägt stadsutvecklingsprojekt. Det kommer att ta upp emot 25 år innan stadsdelen är fullt utbyggd. I den första etappen kommer den gamla administrativa byggnaden att restaureras och byggas om till ett hotell. Det ska stå klart 2020. Året efter blir den lummiga lilla parken söder om hotellet att bli tillgänglig för allmänheten.
Med tiden blev varvhallarna allt större. Den här hallen från 1947 kommer att rivas.Bild: Peter Frennesson
Läs mer: Förvandlingen av Kockums paradhus är starten på nya Varvsstaden
— Jag älskar det här området med sina gamla byggnader som blickar in i framtiden. Idag är området övergivet men vi ska fylla det med liv igen. Fast i mycket mindre skala, säger Hanne Birk.
I takt med att Kockums växte från en mekanisk verkstad till världens största varv ökade också dimensionerna på byggnaderna.
Mitt i byggröran står grundaren Frans Henrik Kockum d ä (1802-1875). Bysten ska få stå kvar som ett minnesmärke.Bild: Peter Frennesson
— De äldsta byggnaden på området är från 1870-talet, Snickeriet, den gula byggnaden. När Kockums flyttade, från området som idag är Davidshall, uppfördes de röda tegelbyggnaderna efter ritningar av Axel Stenberg på 1910-talet, berättar Olga Schlyter, före detta anställd på Malmö museer och numera byggantikvarie på Nyréns arkitektkontor.
Läs mer: För 100 år sedan var Davidshall ett industriområde
Allt eftersom varvet utökade och nådde sin kulmen som världens största varv efter andra världskriget blev verkstadshallarna större och större. Flera av de största hallarna kommer att rivas. Även om det inte saknar charm är de numera svåra att fylla med verksamhet.
Allt som rivs på området kommer att återvinnas eller återanvändas när man bygger nytt.Bild: Peter Frennesson
— Men allt som rivs kommer att återvinnas och tas till vara. Traverser, väggar, balkar och andra byggnadsdetaljer kommer att återanvändas på olika sätt i området, säger Hanne Birk.
Det 180 000 kvadratmeter stora området kommer att så sakta fyllas med nybyggda bostäder, kontor, butikslokaler, skola och förskola. Uppe på taket på en av hallarna, en av de stora som kommer att bevaras, planerar man att bygga radhus. Alla lägenheter kommer dock att vara nybyggda, inga bostäder kommer att inrymmas i de gamla byggnaderna.
Och så hoppas man att ny kultur ska rymmas på området.
— En förhoppning är att ett nytt konstmuseum ska flytta in i den gamla maskinhallen, säger Hanne Birk.
Tydligare än så kan kontrasten mellan den gamla och den nya staden knappast bli.
Den 22 april ges en ny chans att vandra i området. Antalet platser är begränsat och det är först till kvarn som gäller.
Läs mer: Malmö ett steg närmare ett nytt konstmuseum
Fakta

Kockums mekaniska verkstad

Frans Henrik Kockum gjorde sig en förmögenhet på tobak. I kraft av den kunde han 1840 öppna en mekaniska verkstad i Södra förstaden, där Davidshallstorg ligger idag.

1870 anlades ett skeppsvarv i anslutning till stadens torrdocka (som ännu ligger i området). På 1910-talet flyttades all verksamhet till hamnen.

Efter andra världskriget – när många europeiska varv var ödelagda och efterfrågan var stor på nya fartyg – expanderade Kockums varv kraftigt och man fördubblade antalet anställda. På 1950-talet räknades Kockums som världens största varv, räknat i levererade tonnage.

Expansionen fortsatte fram till mitten av 1970-talet. Man började omstrukturera sin verksamhet. År 1987 la man ner den civila fartygsproduktionen med massavskedanden som följd. Malmös tid som industristad var över.

Gå till toppen