Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Stort transportbolag med 50 anställda i konkurs

Malmöbaserade Ecotrans Kontinent med en halv miljard i omsättning, samt dess moderbolag ATC Holding, har gått i konkurs på egen begäran.

Bild: Thomas Löfqvist
Ecotrans Kontinent sysslar med lastbilstransporter i Europa, genom inhyrda åkerier från framför allt Östeuropa.
2016 omsatte bolaget 556,6 miljoner kronor och gjorde en vinst på 8,2 miljoner kronor efter skatt. I slutet av samma räkenskapsperiod hade bolaget 55 anställda på kontoren i Malmö och Göteborg.
Förra veckan drog dock ledningen i nödbromsen och skickade in en konkursansökan till Malmö tingsrätt.
Enligt branschtidningen Svensk åkeritidning blev personalen i Göteborg hemskickad samma dag som de fick besked om konkursen. Det är dock oklart hur situationen är för bolagets anställda i Malmö.
Branschtidningen uppger att konkursen är en följd av lönsamhetsproblem för bolagets tempererade transporter. Samtidigt ska den ekonomiska kräftgången ha spätts på genom en del problem med verksamheten som styrts från Göteborg, kombinerat med brister i bolagets it-system.
Samtidigt har redan en ny ägare tagit över Ecotrans Kontinent.
– Vi har genomfört en överlåtelse ganska snabbt efter konkursbeslutet. Verksamheten har tagits över av TF Freight AB som är ett svenskt bolag med dansk ägare. Det handlar om en ganska stor köpeskilling men i dagsläget vill jag inte gå närmare in på beloppet, säger konkursförvaltaren Peter Öfverman, vd för Ackordscentralen Syd/Malmö, till 8till5.
Vanligtvis brukar man ha ett anbudsförfarande. Varför har ni gjort en så pass snabb överlåtelse i det här fallet?
– Det här handlar om särskilda omständigheter. Man kan exemplifiera förfarandet med en lastbilstrailer som är fullastad med bananer. I ett sådant fall kan man inte ha ett vanligt anbudsförfarande. För när man slutligen har kommit fram till vem som ska få köpa lasten så har bananerna hunnit ruttna, säger Peter Öfverman till 8till5.
Han förklarar närmare att Ecotrans Kontinent är ett bolag med en ganska omfattande verksamhet, men utan ägande av fordon. Istället handlar man med godstransporter genom flera hundra anlitade åkare som varje dag trafikerar Europa. Och vid en konkurs levererar åkarna inte godset till slutkunden, eftersom de inte får betalt för körningen.
– En sådan situation orsakar stor skada för alla inblandade. Inte minst för Ecotrans Kontinent vars stora och egentligen enda tillgångar är kundfordringar för tidigare utförda transporter, säger Peter Öfverman.
Därför, menar han, var den snabba överlåtelsen till TF Freight ett måste för att undvika ett väsentligt sämre utfall vid konkursen.
– Annars hade värdet urholkats för både de berörda fordringsägarna, huvudsakligen banken, och de cirka 50 anställda i Ecotrans Kontinent som nu istället fortsätter att jobba för en ny regi, säger Peter Öfverman till 8till5.
Gå till toppen