Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Han gör succé från källaren i föräldravillan – säljer armband för miljoner

På cirka tre år har 25-årige Jonatan Rosdahl sålt armband på nätet för tre miljoner kronor. Nu satsar han vidare med ytterligare en e-handelsbutik med försäljning av badbyxor.

Jonatan Rosdahl sköter sin e-handelsverksamhet från källaren i föräldravillan i Svedala.
För tre år sedan tog Jonatan Rosdahl från Svedala en civilekonomexamen från Linnéuniversitetet i Växjö. Det var också under studietiden som han fick smak för e-handel när han såg hur en kompis till honom sålde tandborstar för fulla muggar på nätet.
När plugget var avklarat stod Jonatan Rosdahl mer eller mindre sysslolös. Han flyttade hem till Svedala och passade på att testa vingarna med egen verksamhet från källaren i föräldrarnas villa, och började marknadsföra sitt varumärke Blvckout (uttalas blackout).
Jonatan Rosdahl driver företaget Indecisive.
– Jag byggde en hemsida och köpte in 750 armband från Kina på test. Försäljningen gick betydligt bättre än väntat, säger Jonatan Rosdahl som påpekar att han knappt har sålt några armband i Sverige:
– Min huvudmarknad är Storbritannien. Andra stora marknader är Australien, Nya Zeeland och Kanada.
Idag, tre år senare, summerar Jonatan Rosdahl en försäljning på över tre miljoner kronor med köpare från hela världen. De flesta i kundkretsen hittar produkterna via annonser på Facebook som han säger sig ha lagt en hel del pengar på.
I cirka tre år har Jonatan Rosdahl sålt och skickat produkter till kunder över hela världen, med ett samlat försäljningsvärde på tre miljoner kronor.
– När det är Black Friday hjälper hela familjen till med att packa alla varor som ska skickas iväg. Det första året kunde jag inte förstå att försäljningen gick så bra, säger han.
Genom sitt enmansbolag, Indecisive, satsar han nu på ytterligare en e-handelsbutik, Decisive beachwear, med försäljning av badbyxor. Även Almi gått in med 200 000 kronor i satsningen på ett plagg som sägs funka för olika tillfällen.
– Idag använder många badbyxor för både strandliv och vistelse i stan under dagtid, kanske tillsammans med en snygg skjorta. Nu har jag också rätt kunskap och erfarenhet för att sparka igång den här verksamheten, säger Jonatan Rosdahl.
Fakta

Indecisive

Säte: Svedala.

Antal anställda: 1.

Omsättning (brutet räkenskapsår 2017): 1,8 miljoner kronor.

Resultat efter skatt (brutet räkenskapsår 2017): 42 000 kronor.

Gå till toppen