Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Allianspolitiker i Lund kräver besked om Trafikplats Ideon på E22

En utebliven satsning på trafikplats Ideon får dramatiskt negativa effekter för Lund. Det anser allianspartierna som upprörs över Miljöpartiets försök att skrota utbyggnadsplanerna. Även kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S) är kritisk.

Christer Wallin (M) reagerar starkt mot förslaget att omfördela infrastrukturpengar från vägar till höghastighetsjärnväg.Bild: Ingemar D Kristiansen
Interna förhandlingar pågår mellan regeringspartierna Miljöpartiet och Socialdemokraterna om att omfördela infrastrukturpengar från vägar till höghastighetsjärnväg, avslöjade Sydsvenskan på fredagen.
Det skulle i så fall innebära att planerna på en utbyggnad av trafikplats Ideon på E22 skrotas.
– Vi vill att finansieringen av hela nya stambanan ska säkras och det som för Skånes del är mest aktuellt är Lund-Hässleholm, förklarade Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott och partiets toppnamn i Lunds kommun nästa mandatperiod.
Läs också Moderaterna reagerar på Miljöpartiets krav om E22
Allianspartierna i Lund reagerar starkt mot förslaget.
– Jag är chockad. Det hotar hela satsningen på Brunnshög. Det hotar också Ideon, som kan byggas ut nästan dubbelt så mycket. Då krävs tillgång till området, säger oppositionsrådet Christer Wallin (M).
Han anser att det rör sig om ”miljöpartistisk desperation på grund av katastrofala opinionssiffror”.
– Nu, i sista minuten, känner de att de måste leverera något resultat efter snart fyra år i regeringsställning. Då ger sig Karin Svensson Smith på trafikplats Ideon, som är en oerhört viktig strategisk infrastruktursatsning i Lunds kommun, säger Christer Wallin.
Oppositionsrådet Philip Sandberg (L) anser att en utebliven satsning på Trafikplats Ideon skulle få dramatiska negativa effekter för Lund.
– Karin Svensson Smith verkar mer mån om att avveckla istället för att utveckla Lund. Står kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren bakom denna politik? Om inte kräver vi att han snabbt signalerar till regeringen att Lund inte accepterar detta. Avfarten är viktig för arbetstillfällen och tillväxten, säger han.
Även kommunalråd Anders Almgren (S) motsätter sig ett stopp för utbyggnadsplanerna av E22 och trafikplats Ideon.
– Vi delar inte alls den synen. Avfarten behövs. Lund ropar inte på väglösningar i alla lägen, vi driver hårt spårburen trafiken. Men det behövs också kompletteringar på vägnätet. Länsstyrelsen och andra också varit tydlig: Ska vi kunna förtäta Ideon så krävs det en bättre trafiklösning.
Att det skulle vara en finansieringsform för höghastighetsjärnväg ”faller på sitt eget grepp”, anser han.
- Vi pratar om investeringar på över hundra miljarder. Att backa på sådana här projekt löser inte finansieringen. Socialdemokraterna hade skånsk distriktskongress förra helgen - där enades vi om att vill att höghastighetsjärnvägen ska vara klar 2035, ha en hastighet på 320 kilometer i timmen och att den ska lånefinansieras. Inte genom att rulla tillbaka en handfull avfarter.
Hur kommer du nu att agera?
– Vi kommer att vända oss till våra nationella företrädare och försäkra oss att planen genomförs. Jag har inga indikationer på att det är fara och färde. Detta är ett uttryck för Svensson Smiths egen vilja. Jag har mycket svårt att se att detta är regeringspolitik.
Stephan Müchler, vd på Handelskammaren, reagerar kraftfullt över uppgiften att interna förhandlingar pågår mellan regeringspartierna Miljöpartiet och Socialdemokraterna om en omfördelning av infrastrukturpengar från vägar till höghastighetsjärnväg:
– Bara det faktum att MP nu vill sätta sig över nuvarande planering och fattade beslut skadar oss. Jag fick i morse ett samtal från en företagsledare som undrar vad som händer och som nu överväger att investera i Köpenhamn i stället för i Lund. Att riva upp fattade beslut ställer till det för alla som är beroende av infrastruktur.
Gå till toppen