Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Flowcup siktar mot Europa med en ny miljon i investering

I somras lanserades Diana Lindforsen sin extra mjuka menskopp. Nu investerar två lokala affärsänglar i företaget.

Diana Lidforsen som grundat Flowcup tillsammans med investerarna Eva Hultman och Anna Langåker samt kollegan Matilda Skog.
Flowcup har i april tagit in en miljon i investering från de Malmöbaserade affärsänglarna Eva Hultman och Anna Langåker.
– Jag tycker att det är kul att se att kvinnor stöttar kvinnor i hela kedjan. Investerarna stöttar Flowcup och mig. Flowcup i sin tur stöttar unga behövande kvinnor med mensskydd. Detta i enlighet med den feministiska värdegrunden. Det är såklart viktigt för oss att skapa ett lönsamt företag men det som driver oss är den skillnad vi kan göra för dem som saknar mensskydd, säger Diana Lidforsen, vd och grundare.
För varje såld menskopp på hemmaplan skickar Flowcup en till behövande kvinnor i Sydafrika eller Namibia genom organisationen Star for life.
Läs mer: Kvinnornas hälsoönskningar blev hennes affärsidé
Det är nio månader sedan produkten släpptes. Hur går försäljningen?
– Förvånansvärt bra med tanke på att vi fram tills nu inte haft någon egentlig marknadsföringsbudget. Eftersom det handlar om att hjälpa andra kvinnor så vill influensers gärna hjälpa till att sprida ordet. Vi har sålt 3000 menskoppar totalt.
Produkten som i starten såldes uteslutande från den egna hemsidan finns idag i olika fysiska butiker, nätapotek och i en stor dagligvarubutik. Och nu, med nya pengar i ryggen, förbereder Diana Lidforsen en lansering i Europa tillsammans med en ny kollega. Lanseringen sker digitalt, i första hand genom den egna hemsidan.
Gå till toppen