Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Snabbtågsplaner möter kritik

Förslaget om höghastighetståg möter skarp kritik. – Både fakta och saklighet har tappats bort, säger Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Höghastighetstågen kommer att bli en gökunge som tränger ut lönsamma järnvägsinvesteringar, skriver sju professorer i en kritisk artikel på DN debatt. Arkivbild.Bild: Janerik Henriksson
I början av veckan meddelade Socialdemokraterna och Miljöpartiet att de var överens om en satsning på höghastighetståg. Nu bjuder de in Alliansen och Vänsterpartiet till samtal kring nya stambanor. Men projektet har mött kritik från både politiker och debattörer.
– Politiker verkar tycka att det är en enkel lösning på klimatproblemen. Men de tänker inte på att det kommer att bli så dyrt att det tränger bort andra viktiga åtgärder, säger Maria Börjesson, professor i nationalekonomi och en av sju professorer som kritiserat förslaget på DN debatt.
Projektet bedöms kosta 205 miljarder kronor och ta runt 25 år att färdigställa. Maria Börjesson uttrycker att det vare sig är miljömässigt eller ekonomiskt försvarbart. I stället finns det andra, betydligt billigare åtgärder som skulle kunna öka kapaciteten både för gods- och persontrafik i det befintliga järnvägsnätet.
– Vi borde satsa på att elektrifiera vägar som rör en större del av trafiken i Sverige. Man borde även förbättra den järnvägen vi redan har, köra längre tåg och fokusera på kapacitet och förbättringar, säger hon.
Professorerna är även kritiska till att höghastighetstågen framställs som ett projekt som ska skona miljön.
"Man beaktar inte de väldiga utsläppen från bygget, som kräver stort inslag av tunnlar, broar och viadukter... Även med mycket optimistiska antaganden om hur många flyg- och bilresenärer som skulle kunna flyttas över till höghastighetståg gör dessa utsläpp att klimatnyttan uteblir flera decennier", skriver de i debattartikeln.
– Förhoppningen är att få mer fakta in i diskussionen. Målet är att både politikerna och väljarna ska fatta beslut baserade på sakargument, säger Maria Börjesson.
Fakta

Höghastighetsbanor

Den så kallade Sverigeförhandlingen mellan staten och kommuner var 2017 klar med sitt betänkande.

Förslaget var höghastighetsbanor för tåg i hastigheten 320 km/timmen på sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö.

Prislappen bedömdes till 230 miljarder kronor.

Lånefinansiering föreslogs.

Upplåning genom gröna obligationer skulle utvärderas.

Båda sträckorna föreslogs vara klara cirka 2035.

Storstadsregionerna och kommuner utmed den tänkta höghastighetsbanan har i gengäld lovat bygga 285 400 nya bostäder.

Trafikverket rekommenderade förra våren höghastighetsbanor för max 250 km/timmen.

Höghastighetsbanor var en av Alliansens valfrågor 2014. Sedan dess har Liberalerna och Moderaterna backat på grund av kostnaden.

Källa: Sverigeförhandlingen, Trafikverket

Gå till toppen