Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ett elektrifierat möte mellan samtid och 60-tal

Konstruktivismen frodas på Galleri Ping-Pong i Malmö.Bild: Galleri Ping-Pong

Bertil Herlow Svensson, Hanni Kamaly, Johan Röing, Emelie Sandström.

KONST. Remiss, Galleri Ping-Pong, Malmö, t o m 28/4.
Konstruktivismen är populärare än på länge. Det är alltså ingen slump att Bertil Herlow Svensson (1926–2012) visas tillsammans med tre samtida skulptörer med helt andra uttryck. Det är ganska stökigt, men hans korgflätade metallrörsskulpturer funkar faktiskt som minsta gemensamma nämnare. Johan Röings färgstarka träfigurer står lika stadigt i hantverkslusten som Herlow Svensson. Och när Emelie Sandström överraskar oss med vegetativa, extatiska former i hamrad koppar tänker jag först på de banala prydnadssaker som var populära i äldre svenska hem, men sedan ser jag det psykedeliska flimret. Det är ju precis detsamma som Herlow Svensson skapar med sina skulpturer. De får båda ljuset att dansa.
Hanni Kamalys långbenta stålkonstruktioner svajar av politiskt förtryck, men en av hennes figurer sträcker förvånat ut en stålklo mot en av Herlow Svenssons minimalistiska reliefer. Ett elektrifierat möte mellan samtid och 60-tal som visar hur konstruktioner av färdiga enkla metallstavar kan ladda själva luften omkring dem.
Att den konstruktiva konsten föddes ur numera stendöda utopier betyder ingenting. Ett skäl till att den är så populär idag är nog dess förmåga att förvandla de enklaste material, typ metallstänger, till starka uttryck.
Det som håller ihop utställningen är de grundläggande formerna, som omvandlas till olika grader av extas. Behållningen är det direkta tilltalet från fyra fantastiska skulptörer.
Gå till toppen