Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Patientnämnden – både klagomur och ett bidrag till kvalitetsutvecklingen

Patientnämnden kan spela rollen av förmedlare och dialogpartner mellan vårdgivare och patienter, skriver Rolf Sällryd.Bild: Claudio Bresciani/TT
Vid senaste årsskiftet trädde en ny lag i kraft. Den handlar om patientnämndernas roll inom hälso- och sjukvården. Patienter ska kunna lämna klagomål och synpunkter till den verksamhet som ansvarat för vården. Verksamheten ska då ge en förklaring till vad som har hänt och på ett språk som är lätt att förstå. IVO (Institutet för vård och omsorg) har från och med den 1 januari 2018 bara skyldighet att utreda vissa svårare händelser.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen