Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Malmöstartup lanserar tjänst för digital kontroll

Ekonomichefen Peter Kaiser har gjort en affär av EU:s dataskyddsförordning. Han har skapat en tjänst som hjälper privatpersoner att ta tillbaka makten över sina personuppgifter.

Peter Kaiser är vd på nystartade Get Control i Malmö.
– I Sverige finns en aningslöshet om integritetsfrågor, men läget förbättras snabbt dels tack vare EU:s nya dataskyddsförordning, dels efter avslöjandena om Facebook och Cambridge Analytica. Med vår tjänst kan privatpersoner enkelt utnyttja sin rätt att överblicka och begränsa de personuppgifter som finns lagrade, säger Peter Kaiser, vd på Get Control i Malmö.
Han håller på att avsluta sitt arbete som ekonomichef för ett bolag i elbranschen för att satsa helhjärtat på sin idé. Han menar att många lämnar ifrån sig fler och fler personuppgifter utan att reflektera och att det inte är bra i längden eftersom det ökar risken att bli utnyttjad.
– Vi har reducerats till kartlagda handelsvaror. Med den nya lagen får vi möjlighet att ta tillbaka makten över våra personuppgifter. Men eftersom uppgifterna säljs mellan bolag så vet man inte var de finns. Vår idé är att begära ut uppgifterna från i första hand bolag i konsumentintensiva branscher och i förlängningen för så många bolag och organisationer som möjligt.
Än så länge har Get Control ett urval på 10 000 större bolag med många konsumentkontakter i sin databas. De erbjuder en tjänst kallad Private identity control i tre nivåer där kunden kan välja att få information om vilka register hon finns i, utnyttja sin rätt att bli bortplockad eller en utökad kontroll genom en extra framtida sökning när Get controls databas är större.
– Jag vill få företagen att förstå att transparens är till deras gagn också. Innehållet i deras databaser ska ju vara relevant för dem och deras erbjudande. Jag hoppas på att alla ser win-win-situationen och att privatpersoner vill lägga till saknade bolag i databasen vilket förbättrar vår gemensamma kontroll.
Public affairs-byrån New Republic med kontor i Malmö arbetar med marknadsföringen av produkten. Målet är att lansera först i Sverige, därefter i Tyskland och slutligen i hela EU.
– Jag tror att vi är först. Än så länge känner jag inte till någon konkurrent, säger Peter Kaiser.
Gå till toppen