Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Trafikverket vill inte köra jord till tippen

Mycket jord ska bort när järnvägsspår byggs. Arkivbild.Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT
I priset för att bygga järnväg för höghastighetståg ingår en kostnad på sex miljarder kronor för att ta hand om stora mängder jord, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Med nuvarande lagstiftning måste all jord som tas bort vid det planerade bygget av spår Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö köras till tippen. Det bedöms röra sig om 30 miljoner kubikmeter jord, en mängd som skulle räcka för att fylla Globen i Stockholm 50 gånger.
Trafikverket vill slippa detta och i stället tippa jorden längs med spåren. Frågan utreds av Naturvårdsverket som räknar med att kunna föreslå en eventuell lagändring före sommaren.
– Det vi kan se är att för viss hantering av de här massorna, när det rör sig om icke förorenade och vissa typer av uppläggningar, så är kraven ställda onödigt högt, säger Helen Lindqvist, avfallsexpert på myndigheten, till Ekot.
Gå till toppen