Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ikea

Thomas Frostberg: Thomas Frostberg: Ikea försöker undvika en H&M-situation

Att ett globalt företag med över hundratusen anställda tvingas säga upp 150 personer är närmast en rutinsak i dagens snabbrörliga näringsliv. Om det inte vore för att bolaget heter Ikea. Det är nämligen första gången den småländska möbeljätten genomför en sådan åtgärd på global nivå. Orsaken: att Ikea riskerar hamna på efterkälken inom e-handel, som bara står för fem procent av försäljningen i dag.

IKEA i Malmö på torsdagen. Ett hundratal Ikea-anställda varslas i Sverige som konsekvens av möbeljättens omorganisering mot ändrade butikslösningar och nytt fokus på e-handel. Särskilt hårt drabbas personal i Malmö.Bild: Johan Nilsson/TT
Det är ett annat internationellt känt svenskt varumärke än Ikea som på senare tid hamnat i rampljuset för sin senfärdighet i att ställa om till kundernas nya sätt att handla, nämligen klädjätten H&M.
Precis som Ikea har modeföretaget haft svårt att hänga med i e-handelns utveckling och kundernas snabba förflyttning. Som ett av Sveriges största börsnoterade företag har fokus däremot hamnat på H&M i första hand. Ledningens förmåga har ifrågasatts och börskursen har rasat kraftigt.
Ikea har fördelen av att inte vara ett börsnoterat bolag och slipper därmed hetsen från kvartalskapitalismens, men nu tycks verkligheten ha hunnit ikapp även inredningskoncernen med dess drygt 350 varuhus i ett 30-tal länder runt om i världen.
I skuggan av H&M-krisen har det blivit allt mer uppenbart att Ikea kan vara nästa blågula gigant som riskerar att drabbas av samma utmaningar i form av kundernas ändrade köpbeteenden.
Nu vill Ikealedningen visserligen inte kännas vid att varslet av 150 personer på globala funktioner skulle vara ett sparpaket eller krisbesked. Bolagets representanter kallar det hellre för ”förändringsarbete för att kunna anpassa IKEA Group för framtiden”.
Men för de skånska anställda som berörs av varslet av 90 tjänster i Malmö och 20 i Helsingborg spelar det nog mindre roll vad Ikea sätter för etikett på åtgärden.
Och för omvärlden är det ett tydligt tecken på att Ikea med hög fart är på väg in i samma återvändsgränd som H&M, där försäljning i butik blivit en allt större utmaning medan konkurrensen på nätet bara hårdnar för varje dag som går.
Det är nämligen första gången som Ikea genomför en sådan omfattande sparåtgärd inom sina globala supportfunktioner. Traditionellt sett hade Ikea valt en mer osynlig modell där anställda ömsar skinn genom att lära sig nya saker och gå vidare till nya positioner internt, utan att skapa stora svallvågor på ytan.
Tiden för att genomföra en sådan successiv omställning tycks dock inte finnas längre med tanke på dagens storvarsel, vilket är ytterligare ett tecken på hur pressat läget verkar vara.
Förklaringen ligger i andelen av försäljningen som e-handeln står för idag, nämligen fem procent av den totala omsättningen.
Tolga Öncü, ansvarig för Ikeakoncernens detaljhandelsverksamhet med bland annat varuhus och logistik, säger visserligen att e-handelsförsäljningen ligger över budget så här långt i år. Men på direkt fråga medges att det finns delar av koncernen som i dagsläget inte når upp till försäljningsmålen under innevarande år, utan att specificera vilka områden det handlar om.
En inte allt för kvalificerad gissning är att ledningen börjat se konkreta tecken på stillastående eller negativ försäljningsutveckling i vissa varuhus.
Även om e-handeln ökade med nära 30 procent förra året är det från låga nivåer. Det är också där utmaningen ligger, det vill säga om Ikea kan lyckas öka nätförsäljningen tillräckligt snabbt för att kompensera för framtida minskad försäljning i fysiska butiker – eller om de går samma öde till mötes som HM?
Läs alla artiklar om: Storvarsel på Ikea
Gå till toppen