Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

"Lättare att framföra sin idé över kaffe och kaka" – innovationsturneringen är i stan

För två år sedan genomfördes en innovationsturnering i Skåne, med målet att hitta människor med nya idéer som de ville utveckla och bygga upp till företag. Nu, två år senare, är turneringen tillbaka och första stoppet var i Lund.

Björn Englund spanar in prototypen av färgpaletten som Nina Lundin hade med sig.Bild: Ingemar D Kristiansen
Över en kopp kaffe och en vetekrans fick åtta start-ups, entreprenörer och företag presentera sina idéer för såväl internationella som lokala investerare.
– Vi vill avdramatisera det, ta bort rädslan som många har för sådana här möten. Här handlar det om att få berätta om sin idé, säger Lars Mattiasson, ansvarig för projektet The Creative Tour.
Under sex dagar framförs 49 idéer för både lokala och internationella investerare. Inget krav finns för att delta, mer än att ha en idé. Men Nina Lundin, grundare av More Cosmetics, hade med sig en prototyp för en sminkbox som tillåter en att bygga ihop sin egen sminkpalett, utifrån vilka färger och märken man föredrar.
– Vi vill gärna se internationella investerare, och sminket har en väldig internationell potential, säger Lars Mattiasson efter pitch-mötet.
Nina Lundin presenterar sin idé för Lars Mattsson, Sven Johansson, Björn Englund och Niccoló Sanarico.Bild: Ingemar D Kristiansen
Åtta idéer presenterades under dagen i Skånemotors lokaler. Planer rörande allt från trädgård, möbler, sociala media, hälsa, smink till event framfördes. En del innovatörer hade redan bolag som ville expandera, andra prototyper och några en idé.
– Om det blir en investering så sker det utanför det här rummet. Vi vill helt enkelt kicka igång människor som går och bär på idéer. Blir det ingen investering så hjälper vi till med att hitta inkubatorer och mentorer, säger Lars Mattsson.
Och det är därför som Skånemotor erbjöd sina lokaler.
– Jag vill vara med och möjliggöra fler mötesplatser och kontakter, idéer och entreprenörer med finansiärer. Ett bolag börjar alltid med en människa, en idé, någon som vill någonting.
– Det är synd om vi har en massa sådana talanger och idéer som vi låter bli bara för att vi tror att det ska vara så mycket större än vad det är, säger Johan Wester, som startat och driver Skånemotor.
Och just att få idéer att bli verklighet är något som Lars Mattsson också brinner för.
– Det kan vara så att man tänker på någon idé i åratal men det blir inget. Om någon kommer fram och säger ”jag hörde att du har en idé om detta” så blir det lättare att driva. Men det krävs ofta att man har ett team, säger han.
Fakta
2016 genomfördes den första touren i Sverige som under en dryg vecka gav 82 entreprenörer chansen att presentera sin idé. Totalt tog sig 20 starka idéer och koncept till en intensiv acceleratorvecka. The Creative Tour, Barcamper, 2016 genomfördes på sex platser i Skåne och 55 procent av deltagarna var kvinnor.
Årets tour genomförs med stöd av Lunds Kommun och Vinnova genom Future by Lund och SOM (Smarta offentliga miljöer).
Arbetet sker också i samverkan med entreprenörsstödjande aktörer, lokala och internationella investerare och med följeforskare från Lunds Universitet.
Gå till toppen