Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Här läggs första rälsen i Lunds centrum

Klockan 9.32 på lördagsmorgonen var första rälsen för spårvägen på plats i korsningen vid Allhelgonakyrkan.

Den norra skenan ligger redan på plats. Nu ska den södra sakta sänkas ner på gjutformen.Bild: Kalle Kniivilä
Spårvägsarbetet har vänt upp och ner på staden. Den enorma gropen i korsningen vid Allhelgonakyrkan hade funnits så länge att Lundabor som dagligen passerar där knappt längre lade märke till den.
Och plötsligt var den bara borta. Vid åttatiden på lördagsmorgonen levererades de första spårvägsrälsen – eller rälerna, som de heter på fackspråk – till Bredgatan.
Den allra första biten av spårvägen lyftes på plats redan i oktober, men rälerna vid Allhelgonakyrkan är de första som monteras i centrala Lund. Skanskas blockchef Erik Hellqvist var på plats när arbetet inleddes.
– Det är ju en liten milstolpe att göra detta i stan. Det är också lite mer utmaningar med logistik, säger han.
Spårbygget i centrum börjar här eftersom Skanska vill använda korsningen som en fast punkt i arbetet, men också därför att vägbanan måste vara klar för karnevalståget den 19 maj.
– Nu under helgen lägger vi ut skenorna och monterar dem. På tisdag och onsdag kommer vi att gjuta spåret. Sedan ska betongen härda i fem dygn, så någon gång kring den 15 eller 16 maj kan vi börja bygga vägbanan.
I år kan karnevalståget dock inte gå längs Sankt Laurentiigatan – där fortsätter spårarbetet ett bra tag till. I stället vänder karnevalståget söderut i korsningen.
Strax efter klockan nio ligger den första skenan i korsningen på plats. Det är en rak skena precis före kurvan upp till Bredgatan, på norra sidan av det norrgående spåret. Men än är skenan ensam.
En stund senare är det dags för södra skenan. Fem män i hjälmar och gula västar lotsar den på plats. När den är nästan nere på gjutformen får den lyftas upp igen för att justera placeringen.
När det är några millimeter kvar ställer sig Peter Nettum gränsle över rälen för att se till att hamnar exakt mitt på gjutformen. Och där satt den!
Klockan 9.32 är första rälparet i centrala Lund på plats.
Skenan ska ligga exakt rätt på gjutformen.
Där satt den! Första paret räls är på plats i centrala Lund.Bild: Kalle Kniivilä
Skenorna skyddas av ett gummihölje.Bild: Kalle Kniivilä
”Det är en milstolpe”, säger Skanskas blockchef Erik Hellqvist om första spårvägsrälsen i Lunds centrum.Bild: Kalle Kniivilä
Gå till toppen