Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Heidi Avellan

Heidi Avellan: Förskola till alla. På svenska.

Förskola är viktigt på riktigt.Bild: Pontus Lundahl/TT
Det är en skam – och såret sitter djupt:
En gång tvingades samiska barn tala svenska i skolan. De vidrigaste vittnesmålen handlar om att det främmande språket bankades in i barnen – bokstavligen. Tornedalsfinnarna fick inte heller tala sitt modersmål där. Det är smärtsamt att tänka vad det gör med en människa att hennes och familjens språk nedvärderas, att hennes identitet och kultur inte duger, att hennes ord inte räknas.
Idag är samiska och meän kieli officiella minoritetsspråk i Sverige, liksom finska, romani och jiddish.
Och problemet är inte längre att modersmål inte räknas, utan snarare det motsatta.
När flerspråkiga barn i förskolan ska ha möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål riskerar de att inte alls lära sig majoritetsspråket, eller bli halvspråkiga. Vetandets värld i SR rapporterar (7/5) om förskolor som i praktiken helt tappar svenskan. Där talas så lite svenska att barn med annat modersmål inte får lära sig svenska tillräcklig bra för att klara skolan.
De barnen är uträknade innan matchen ens har börjat.
Radiolyssnaren får möta en femårsgrupp i Norrköping där pedagogen berättar att hon med åren fått lägga sig på en lägre och lägre språklig nivå. Hon är orolig för att barnen kan alldeles för lite svenska för att klara sig i skolan. Enligt programmet finns det förskolor där barnen inte kan tala svenska alls.
En följd av segregationen, förstås: de svenskspråkiga är för få i vissa områden för att barn med annat modersmål ska få möjlighet att lära sig svenska av dem, svenskan är inget självklart umgängesspråk här.
Det här går att förklara, men inte att försvara.
Det finns inget skäl att inte förutsätta att barn i svenska förskolor ska tala svenska med personalen – och gärna också med varandra. Brytning spelar ingen roll, det viktiga är att ge förskolebarnen ett fungerande språk. Ibland behövs en förklaring på modersmålet, men målet måste vara att barnen lär sig svenska.
Jag växte upp som svenskspråkig i det tvåspråkiga – fast huvudsakligen finska – Finland. Där är det självklart att svenska barn kan lära sig finska, att alla kan behärska två språk. Det måste gå också i Sverige.
Då måste förskolan ta ansvar för att barn lär sig svenska så att de kan klara av skolan. Och högskolan. Och arbetslivet. Och vardagen. Det här är inte att säga att andra språk är sämre. Det är inte uttryck för rasism. Det är omsorg om de barn som ska leva i ett svenskt sammanhang – och bidra till sitt svenska hemland. De måste få en ärlig chans.
Att lära sig ett nytt språk som vuxen är svårt. För barn går det lätt, när förutsättningarna är rätt. Sedan är det en helt annan sak att barn som kommer till Sverige när de redan går i skolan kan behöva undervisningsstöd på sitt modersmål.
Allt jag behöver veta lärde jag mig på dagis, brukar riktigt framgångsrika vuxna raljera. Och lite sant är det allt:
yalla, yalla, svenskt dagis till alla. Förskola är viktigt på riktigt.
Gå till toppen