Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Debattinlägg: ”Cykling är också en fråga om jämlikhet.”

Utbyggnaden av cykelvägar och annan infrastuktur som rör cyklar får ske på bilarnas bekostnad, skriver Märta Stenevi (MP).

Likt i Köpenhamn ska det vara cykelbanor på båda sidor om gatorna, skriver Märta Stenevi.Bild: Mikael Colville-Andersen
Idag är det Cykelns dag i Sverige, en rikstäckande manifestation som vill visa varför cykeln är världens bästa transportmedel. Runt om i landet anordnas allt från cykelauktioner till cykelskolor.
Att fler väljer cykeln istället för bilen är avgörande om Sverige ska nå FN:s klimatmål om minskade utsläpp av växthusgaser.
Transporter inom landet utgör ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp och är den del av alla utsläppsom minskar långsammast.
Malmö är en av världens bästa cykelstäder. I fjol steg Malmö från sjätte till femte plats på cyklingsexperterna Copenhagenizes rankning. Det är ett resultat av tydliga politiska prioriteringar. När Miljöpartiet varit med och styrt kommunen, som under denna mandatperiod, har det byggts fler cykelbanor, bättre cykelparkeringar och i flera korsningar har cyklar fått företräde framför bilar.
Cykling är intebara skonsamt mot klimatet. Bättre luft, mindre buller och friskare invånare är andra fördelar. Det är också en fråga om jämlikhet. Alla kör inte bil. Kvinnor, äldre, ungdomar och låginkomsttagare har i mindre utsträckning tillgång till bil. Det gör att bra cyklingsmöjligheter är extra viktiga för dem.
Miljöpartiet vill att år 2030 ska flest resor i Malmö göras med cykel, inte som idag med bil.
Vi vill därför göra tre satsningar.
1 Bygga tio nya supercykelstråk. Många cykelbanor snirklar sig fram genom bostadsområden och parker. De är avsedda för kortare ärenden snarare än långa, snabba transporter. För att möta den ökade cykelpendlingen vill vi bygga ett nytt nät med tio supercykelstråk längs de viktigaste trafiklederna i staden. Likt i Köpenhamn ska det vara cykelbanor på båda sidor om gatorna, separerade med höjdskillnader både gentemot bilister och fotgängare. Trafikljusen ska ställas om så att cyklister slipper stanna och kan flyta fram på en grön våg. Supercykelstråken ska också knyta an till de snart fem tågstationerna på Malmöringen,som snart öppnar, och andra knutpunkter för kollektivtrafik, så att det blir enkelt att skifta från tåg eller buss till cykel.
På nationellt och regionalt plan pågår idag ett arbete för att underlätta bygget av cykelvägar mellan kommuner. Vi vill koppla grannkommunerna till supercykelstråken så att det blir lättare även för pendlare från exempelvis Staffanstorp, Svedala och Vellinge att ställa bilen.
2 Knyta ihop det befintliga cykelnätet.Alltför ofta tar en cykelbana abrupt slut och cyklisterna tvingas ut bland bilarna. Vi vill se ett lokalcykelnät utan trasiga maskor. Det är inte minst viktigt för att skapa säkra skolvägar så att föräldrar vågar släppa iväg sina barn på cykel.
3 Uppgradera dagens cykelbanor.I Sverige pågår en elcykelboom, tack vare regeringens elcykelpremie som innebär att privatpersoner sedan den 1 februari kan få 25 procent, upp till 10 000 kronor, tillbaka vid köp av en ny elcykel.
I Malmö ökar antalet cyklister samtidigt som staden byggs ihop och förtätas. Det gör att trycket på cykelbanorna ökar. För att välkomna framtidens cyklister, oavsett om de cyklar snabbt eller långsamt, med elcykel, lådcykel eller barncykel krävs en modernisering av dagens nät av cykelbanor. Parkeringar och cykelbanor ska anpassas så att det blir säkert och enkelt för alla som väljer att cykla.
I en stad som Malmö är cykeln världens bästa transportmedel. Miljöpartiet är tydligt med att utbyggnaden av cykelvägar och annan infrastuktur som rör cyklar får ske på bilarnas bekostnad. Klimatet kräver det.

Märta Stenevi

Märta Stenevi (MP) är kommunalråd, gruppledare och förstanamn för Miljöpartiet i valet till Malmö kommunfullmäktige.
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen