Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Wallström tar med sig tutande gränshinder till Stockholm

I precis två år han hon varit Nordenminister, en post hon hanterar vid sidan av utrikesministerposten och flera blytunga uppdrag i EU och FN. På måndagen gjorde Margot Wallström (S) ett första besök på Øresunddirekt i Malmö för att mer i detalj sätta sig in i gränspendlarnas vardag.
Den svenska Nordenministern Margot Wallström (S) anländer till Øresunddirekt i Malmö och blir omedelbart välkomnad av regionrådet och partikollegan Henrik Fritzon.Bild: Peter Frennesson
Det finns en rad praktiska problem som drabbar de 15 000 gränspendlare som dagligen reser över Öresund. De är inte helt okända för den nordiska samarbetsministern.
– Jag försöker hålla mig informerad om gränshinderfrågan. Det är ju så otroligt många sådana här frågor som är uppe i Nordiska ministerrådet, säger Margot Wallström.
– Ju mer folk som rör sig över gränserna, desto fler sådana här skillnader blir tydliga.
På Øresunddirekt arbetar personal från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Skåne, Länsstyrelsen och Skatteverket. De ger företag och gränspendlare information om vad som gäller för den som bor på en sida av Öresund och arbetar på den andra. Hur förändras a-kassa, föräldrapenning, sjukersättning och pension om man som svensk tar jobb i Danmark?
– Bristen på information är största gränshindret, säger Sandra Forsén, verksamhetsansvarig för Øresunddirekt.
När Margot Wallström sätter sig in i den vardagliga sundspendlingen ställer hon en mängd frågor. Vilka frågor ställer pendlarna? Vilka regler behöver förbättras? Arbetar svenskar i Danmark mest med servicejobb? Har resorna med tågen blivit bättre? Hur många veckopendlar?
Nordiska ministerrådet är på väg att lösa tre svåra gränsproblem. Gränspendlarna ska slippa ett inkomstlöst glapp mellan svensk och dansk a-kassa. Danska torpare med hus i Sydsverige ska få svenska samordningsnummer. Också gränspendlare ska få tjänstledigt för politiska uppdrag.
Margot Wallström lovar att ta ytterligare ett gränshinder med sig till Stockholm. När regionrådet Henrik Fritzon (S) berättar att danska ambulanser inte får köra med blåljus och tutande sirener genom Skåne på väg från Bornholm till Själland reagerar Margot Wallström omedelbart.
– Det låter ju helt galet. Nu uttalar jag mig om något jag inte har kontroll över. Men det där får vi titta på. Jag tar med mig frågan till Stockholm, säger hon.
Enligt Henrik Fritzon vore mycket vunnet om danska ambulanser kunde köra genom Skåne utan eskort av svenska polisbilar.
"Resandet är A och O. Det får inte bli stopp i trafiken", säger utrikesminister Margot Wallström (S) som på måndagen besökte Øresunddirekt i egenskap av nordisk samarbetsminister.Bild: Peter Frennesson
Men resorna över Öresund upplevs som det främsta gränshindret. När Sverige införde id-kontroller på Kastrup blev resorna så tidsödande att många gränspendlare funderade på att sluta arbeta i Danmark. Flera hundra upphörde att pendla, tillfälligt eller permanent.
– Det var en obehaglig påfrestning. Men jag tror de flesta förstod att något måste göras när det kom så många flyktingar, säger Margot Wallström.
– Resandet är A och O. Det får inte bli stopp i trafiken. Resten är sådant vi försöker lösa. Det behövs en god vilja. Det finns definitivt ingen fientlighet eller bristande vilja.
Som ordförande i Region Skåne gläds Henrik Fritzon åt att diskussionen om en ny fast Öresundsförbindelse, en HH-tunnel, fått starkt regionalt stöd i både Skåne och Själland. Han anser att frågan fått ett "lyft" även på det nationella planet.
Det är något Margot Wallström har svårt att intyga.
– Nja, jag följer kanske inte med tillräckligt noga för att säga var frågan ligger. Det viktiga är att Danmark och Sverige har en gemensam syn, säger hon.
Gå till toppen