Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Heidi Avellan

Heidi Avellan: GDPR – ditt guld är ditt.

Det är lite svettigt just nu. I företag, hos myndigheter. I mediehus. Den 25 maj träder EU:s nya direktiv om datalagring – GDPR, general data protection regulation – i kraft.
Det betyder att individen får större makt över vilka personuppgifter som samlas in och lagras – och hur de används. Och dessutom rätten att bli glömd. Medan företag ska få det enklare att göra affärer över hela unionen.
Det var den enkla versionen.
Den svettiga versionen är att försöka förstå och tolka reglerna och att anpassa sig verksamhet till den nya lagstiftningen. Användardata, uppgifter vi lämnar ifrån oss till företag, är det "nya guldet". Hårdvaluta i en digital värld, där data kopplas till data. Nu kan företag inte längre betrakta detta som sin egendom.
Ett maktskifte.
Skyddet i sig är inte nytt, det finns redan nationella lagar. Men ett företag med verksamhet i hela unionen ska inte behöva tillämpa 31 EU- och EES-länders olika lagar för dataskydd. Fast just nu när alla kämpar med att förstå allt som måste göras och få en ziljon detaljer på plats kan det kännas som tröst för ett tigerhjärta.
För att förstå omfattningen: personuppgift är varje uppgift som kan knytas till en levande fysisk person; även fotografier och andra biometriska data kan vara personuppgifter. Undantag från de nya reglerna har privatpersoner, vissa myndigheter och massmedier med utgivningsbevis när det gäller journalistiskt arbete och publicering.
Var och en har rätt att – inom rimlig tid – få ut de uppgifter någon har om oss, rätt att veta vad de används till och rätt att få dem raderade. Fast nej, det går inte att begära att bli glömd hos Skatteverket eller att strykas hos ett företag vars faktura ligger obetald.
Trots att vissa villigt visar upp hela sitt liv på sociala medier så är det här rätt tänkt. Storebror må se oss, men våra data är vårt guld.
Gå till toppen