Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Burlöv

Debattinlägg: ”Det är tråkigt att ledande företrädare för Liberalerna är negativa till utbyggnaden av en höghastighetsjärnväg.”

Att hävda att pengar till en höghastighetsbana skulle ”äta upp” pengar till dagens underhåll tyder på okunskap. Det skriver Mats Lithner, ordförande för Liberalerna i Burlöv, och Ferid Vänerklint, medlem i Liberalerna i Hörby, som båda arbetar med järnvägsfrågor.

När ett tåg häromdagen blev stående utanför Hyllie gav sig passagerare iväg på egen hand.Bild: Thomas Rasmussen
Den senaste tidens tågproblem har inneburit att människor har lägre tilltro till järnvägen och att fler tar bilen istället för tåget. Men att som de ledande företrädarna för Liberalerna, Mats Persson, Cristina Glad och Louise Eklund, använda detta som slagträ mot en nödvändig utbyggnad och modernisering av den svenska järnvägen är inte trovärdigt.
Mats Persson, Cristina Glad och Louise Eklund önskar sig en kriskommission för tågen (Aktuella frågor 16/5). Men ingen kriskommission i världen kan ändra på att överbelastade järnvägar som inte kan underhållas på grund av att de hela tiden används, leder till stora tågstörningar.
Det måste avsättas mer tid för förebyggande underhåll, tid när spåren inte används för trafik,och pengar för planerat underhåll istället för dagens akuta felavhjälpning. Men det behövs också nya spår och snabbare tåg.
Persontrafiken på järnväg har ökat med 60 procent sedan år 2000,medan antalet kilometer järnväg är oförändrat.
Av betydelse i sammanhanget är också att Sveriges befolkning växer snabbare än både USA:s, Indiens och EU:s. Det gör också att alltfler människor i Sverige åker tåg.
Järnvägen har på intet sätt byggts ut i takt med hur resandet i Sverige har ökat.
Att som Mats Persson, Cristina Glad och Louise Eklund hävda att pengar till en höghastighetsbana skulle ”äta upp” pengar till dagens underhåll tyder på okunskap. En långsiktig framtidsinvestering behöver inte finansieras genom att dagens underhållsbudget skärs ned.
Vi förutsätter att regeringen och alliansen, i de samtal som nu pågår om hur en höghastighetsbana mellan Malmö, Göteborg och Stockholm ska finansieras, hittar en hållbar finansieringsmodell.
Tanken är att höghastighetsbanan, 73 mil ny järnväg, ska trafikeras med höghastighetståg mellan ändstationerna och snabba regionaltåg. Och det gör att det går att underhålla den befintliga järnvägen på ett bättre sätt än idag och att tågens punktlighet ökar. Det är något som i sin tur ger goda förutsättningar för ytterligare regional utveckling i södra Sverige.
Att som Persson, Glad och Eklund förespråkar bygga ut den järnväg som redan finns medför längre byggtid och dyrare underhåll, något som i sin tur innebär högre kostnader och ger lägre samhällsekonomisk effekt. Restiderna blir dessutom nästan desamma som idag, något som bekräftas i rapporten Effekter av hastighet 250 km/h jämfört med 320 km/h som Trafikverket lade fram den 15 februari. Rapporten slår också fast att samhällsnyttan blir större om höghastighetsbanan byggs för 320 km/h.
Om en höghastighetsbana för320 km/h byggs blir restiden mellan Stockholm och Malmö 2,5 timmar, att jämföra med dagens 4,5 timmar.
Den nya höghastighetsbanan mellan Malmö, Göteborg och Stockholm kan byggas med beprövade, men för Sverige nya, tekniska lösningar och material som leder till ytterst få fel och stödjer höga punktlighetsmål.
Enligt Trafikverkets övergripande mål ska 98 procent av tågen gå i rätt tid.
Det är bra att sträckan Malmö–Hässleholm står på tur för utbyggnad av höghastighetsjärnvägen efter den första etappen Stockholm–Linköping.
Nu är det viktigt att alla goda krafter ställer sig bakom utbyggnaden av en höghastighetsjärnväg i Sverige.
Med politisk enighet istället för regionalt käbbel skulle det gå betydligt snabbare att komma till beslut och därmed korta ned tiden fram till att järnvägen börjar byggas ut.

Mats Lithner

Ferid Vänerklint

Mats Lithner är ordförande för Liberalerna i Burlöv och utvecklingschef för järnväg på Norconsult.
Ferid Vänerklint är medlem i Liberalerna i Hörby samt chefsingenjör för drift och underhåll när det gäller järnväg på konsultföretaget Rejlers.
Läs mer: ”Nu behöver Skåne en tågtrafik som fungerar för pendlare.”
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Läs alla artiklar om: Problem i tågtrafiken
Gå till toppen