Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Hannes Grönberg: Popknepen lyfter Beatrice Eli

Beatrice Eli

KONSERT · POP. Lundakarnevalen 19/5.

Jag vet inte hur Beatrice Eli tänkte när hon frivilligt valde att basera en av sina låtar på Cat Stevens superhit ”The first cut is the deepest”, en låt som under de senaste 50 åren har kramats sönder av alla från Rod Stewart till Papa Dee tills det blivit omöjligt att utvinna en enda ny känsla ur den. Men jag är ganska säker på att det krävs en artist som Eli, en popsångerska som ger också sina mjukaste låtar en lätt punkig udd, för att skapa något annat än präktig nostalgi av Stevens gamla klichéer.
Låten heter kort och gott "The first cut" och är inte bara hennes starkaste inspelning utan också den finaste stunden under hennes konsert på Lundakarnevalen. Tekniskt sett rör det sig om ett stycke rak housepop, byggd kring en snygg syntbas, en envis trummaskin och en enkel melodi.
Beatrice Eli. Arkivbild.Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Men det är Elis stora känsloregister som får det att hända någonting här. Hon sitter ensam på scenkanten och låter rösten växa från sitt mjukaste balladläge till Alicia Keys passionerade desperation innan hon reser sig upp och övertygar publiken att sjunga med henne.
Det är ett fint ögonblick, även om resten av konserten aldrig blir lika angelägen. Mycket är för drömskt och dröjande för sitt eget bästa, med arrangemang som lätt blir för suddig i kanterna. Annat rinner ut i sanden när en ensam trummis är sångerskans enda hjälp på scenen.
Bäst fungerar de låtar som glömmer bort att experimentera och nöjer sig med att visa upp en serie smarta popknep. Det betyder inte att Beatrice Eli alltid borde nöja sig med den sortens ambitioner. Bara att de är enklare att genomföra klockan fem på eftermiddagen på en karnevalsscen i Lund.
Läs alla artiklar om: Lundakarnevalen 2018
Gå till toppen