Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Så kan den hållbara turismen växa i Skåne

Skåne har stor potential att bli ett hett resmål bland utländska turister i jakt på naturnära upplevelser. Men branschens eldsjälar har ett problem – de vill göra allt på svenska.
– Ska vi se stark tillväxt måste vi locka fler internationella besökare, säger Pia Jönsson Rajgård, vd Tourism in Skåne.

Här serverar Axel Thosteman skånsk äggakaka med gräslök till matvandrare på Linderödsåsen tidigare i maj.Bild: Elinor Strand
Det är en molnig söndag i maj. Luften är ljummen, lite fuktig och doftar sött av nyutsprungen grönska. Biologen och entreprenören Monica Frangeur leder sällskapet genom en fårhage. På sina ställen syns spår efter djur som betat.
– Man får se upp var man sätter fötterna, säger en kvinna klädd i funktionella byxor och vandringskängor.
Vi befinner oss på Linderödsåsen, närmare bestämt i en privatägd skog mellan Degeberga och Östra Sönnarslöv. Merparten är lövskog, med partier av gran insprängda här och var.
Det är ingen slump att Monica Frangeur förlagt sin matvandring, eller ”skogsmatning” som hon kallar det, just här. Hon växlar från rollen som matinspiratör till biolog och berömmer hur den här skogsägarfamiljen i tre generationer vårdat sin skog varsamt och klokt.
– Den som bor i stan tror att en bra skog är den som är orörd, men det är ju faktiskt mänskligt arbete bakom den här vackra bokskogen, säger hon.
Snart ska de 43 matvandrarna slå sig ned på uteplatsen vid ett litet gårdshotell. Där väntar en lunchbuffé med närproducerade råvaror. Bakom oss ligger fyra tidigare matstopp i skogen.
– Den korv ni fick smaka innan kommer från lamm som gått och betat i den här hagen, berättar Monica Frangeur.
På fjärde matstoppet serveras rökt lammkorv från trakten tillsammans med marinerad vällagrad prästost och gurkstavar. ”Jättegott”, tyckte syskonen Inger och Lars Ivarsson som fått vandringen i present av släkten.Bild: Elinor Strand
Fakta

Naturturism

• Det är en kommersiell typ av friluftsliv, där fokus är att maximera det ekonomiska avtrycket samtidigt som företaget minimerar det miljömässiga avtrycket.

• Naturturism och så kallad Soft Adventure är ett av de snabbast växande segmenten inom turismen.

• Det är viktigt att aktörerna inom naturturism bedriver sin verksamhet med omsorg för lokalbefolkningen och de som nyttjar. De anställda ska ha bra arbetsvillkor.

Källa: Tourism in Skåne

Monica Frangeur är en av pionjärerna inom skånsk naturturism. Allt började 2005, när hon sökte efter ”matvandring” på nätet, fick noll träffar, och beslöt att dra igång efter eget huvud. Först kom det bara en eller två besökare. Knappast lönsamt.
– Alla runt omkring idiotförklarade mig.
Men efter en månad hade ryktet spridit sig. Matvandringarna började bli fullbokade.
– Det hela byggde på att besökarna gillade upplevelsen och berättade för sina vänner.
Skånsk äggakaka mitt i naturen och Monica Frangeur som här serverar en lokalproducerad öl gjord på björksav. Inget under vandringen serveras på plasttallrikar, allt porslin blir disk som tas omhand.Bild: Elinor Strand
13 år senare har totalt 17 000 besökare följt med Monica Frangeur ut på Österlen. Hon har lyft fram åtskilliga lokala små matproducenter. Bjudit på deras kött, primörer, ostar och vin. Maten lagar hon nästan alltid själv.
– Men efter några år började jag ta hjälp, för det blev så lite sömn, säger hon och skrattar.
Ska vi se stark tillväxt inom naturturismen handlar det om att locka fler internationella besökare, för vi här hemma kommer inte att få fler semesterveckor eller en massa mer pengar.
I dag är matvandringarna ett utbrett fenomen i Skåne. Konkurrerande Smakvandring Skåne vandrar bland annat på Romelåsen och i Christinehof Slottspark. Vandringarna har också flyttat in till städerna. I Malmö och Lund är Matnatten och Madamilen återkommande arrangemang.
Karin och Anders Wigrup bor i Röstånga med Söderåsens nationalpark precis invid tomten. Det är inte naturupplevelsen som lockat hit dem, utan Monica Frangeur själv: ”Vi var på en matvandring för länge sedan och tyckte det var så trevligt”, säger Karin Wigrup.Bild: Elinor Strand
Matvandringarna hör till den växande trenden med naturturism. Trenden är global och Skåne, med sin lättillgängliga natur, bedöms ha stor potential att ta marknadsandelar.
Det menar Pia Jönsson Rajgård, som är vd för Tourism in Skåne. Sedan företaget startade 2008, på uppdrag av Region Skåne och Kommunförbundet Skåne, har man haft ögonen på Monica Frangeur. Hon beskrivs som ett föredöme för alla som vill ge sig in i upplevelsebranschen.
– Vi dammsuger Skåne efter eldsjälar som henne varje vecka, säger Pia Jönsson Rajgård.
Det som imponerar är att Monica Frangeur alltid arbetar i nära samarbete med markägaren och ser till att alla vandringar sker med minsta möjliga påverkan på naturen. Hennes framgång beror på hennes stora sakkunskap och entusiasm.
– Det är eldsjälar som henne som gör den typen av turism möjlig.
Hur då?
– Vi brukar kalla dem för smakhjältar, eller stigfinnare när det kommer till naturen. De är passionerade och vill förmedla något utöver att sälja en produkt. Vår roll är att hjälpa dem förstå hur de kan marknadsföra och kommersialisera sin passion.
Pia Jönsson Rajgård är vd för Tourism in Skåne som är en del av Business Region Skåne.Bild: Tourism in Skåne / Pressbild
2017 köptes drygt 5 850 000 gästnätter i Skåne. Av dessa var det nära 1, 5 miljon gästnätter som köptes av utländska turister. Men det är bland de utländska gästerna som tillväxten sker. Utländska turister köpte 38,4 procent fler gästnätter 2017 jämfört med 2013, medan svenskarna köpte ungefär lika många gästnätter de båda åren.
Mot den här bakgrunden har Tourism in Skåne en tydlig vision för naturturismen. De vill sätta Skåne på världskartan.
– Ska vi se stark tillväxt inom naturturismen handlar det om att locka fler internationella besökare, för vi här hemma kommer inte att få fler semesterveckor eller en massa mer pengar att spendera på upplevelser, säger Pia Jönsson Rajgård.
Men då räcker det inte med fin natur och drivna eldsjälar. Aktörerna som skapar produkterna måste bli bättre på att anpassa sina produkter för internationella besökare.
– De flesta av de här naturguidningarna sker ju på svenska, säger Pia Jönsson Rajgård.
För många är det språkkunskaperna som sätter käppar i hjulen, så även för Monica Frangeur.
– Jag är inte så pass bekväm på något annat språk än svenska att det skulle bli bra, säger hon.
Matvandrare på väg till ett femte matstopp, som sker på ett litet gårdshotell mitt på Linderödsåsen.Bild: Elinor Strand
Några som däremot lyckats passa in sig på marknaden är Smakvandring Skåne. Ägaren Pernilla Lindeberg startade verksamhet för åtta år sedan. De är flexibla och anpassar sina guidningar efter vilka gästerna är.
– Det kommer både tyskar och danskar på våra vandringar. Det är också många företag med internationell personal som bokar in oss, säger Pernilla Lindeberg.
Hon har aldrig sett ett behov av att anlita speciella guider. Under vandringen presenteras olika skånska maträtter och produkter, vilket är information som går att översätta rakt upp och ned av den ordinarie personalen.
– Vi tycker det är jättespännande när utländska turister vill testa våra skånska produkter.
Monica Frangeur däremot, kan inte översätta sin matvandring till skogs rakt av. Ska hon vara med och hjälpa Pia Jönsson Rajgård att göra Skåne till ett självklart resmål inom naturturismen, ligger det en bra bit in i framtiden.
– Men visst ligger tanken där och gror. Jag kan i framtiden tänka mig att utveckla en helt unik upplevelse, speciellt framtagen för utländska besökare.
Gå till toppen