Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Huvudledare

Ledare: Med tullmur kan Amerika halka efter.

Cecilia Malmström.Bild: Pontus Lundahl/TT
Amerika först, sade Donald Trump i sin valkampanj. De orden skallar nu som ett stridsrop i ett handelskrig. Oron sprider sig i världsekonomin sedan den amerikanske presidenten aviserat nya handelshinder. Den här gången för personbilar.
Importen har under flera decennier missgynnat amerikansk bilindustri, hävdar Vita huset i en kommuniké. Därför granskas möjligheterna att införa tull på personbilar – med hänvisning till en avtalsklausul om hot mot landets säkerhet.
Samma skrivning åberopade Trump när han nyligen införde tull på stål och aluminium. Beslutet dömdes på goda grunder ut av Världshandelsorganisationen, WTO, men amerikanerna stod på sig med hänvisning till försvarets behov av metallråvaror. Det lät minst sagt krystat. Och att tala i liknande termer då det gäller vanliga personbilar framstår handelspolitiskt som en ren provokation.
Trumps besked tas knappast väl emot i Kina, som häromdagen meddelade att tullen på personbilar sänks från 25 till 15 procent den 1 juli. Men de största förlorarna i sammanhanget väntas bli biltillverkare i Japan och Europa.
Dessutom ser det mörkt ut i förhandlingarna om ett permanent undantag för EU från de amerikanska stål- och aluminiumtullarna. Vid månadsskiftet löper det tillfälliga undantaget ut och unionens handelskommissionär Cecilia Malmström är inte vidare hoppfull.
"Vi kan inte förhandla med pistolen mot huvudet", säger hon till Dagens industri. Den transatlantiska länken har försvagats rejält sedan Trump kom till makten, konstaterar Malmström. Än mer komplex riskerar relationen att bli till följd av USA:s uppsagda avtal om Irans kärnteknikprogram. Sanktionerna mot regimen i Teheran kan även slå mot många företag i Europa. De som fortsätter att göra affärer med Iran kommer att stoppas från den amerikanska marknaden, meddelar Washington.
Förvecklingarna innebär på det hela taget en uppenbar risk för fullskaligt handelskrig. Det behöver inte gå så illa. Först om flera månader ger USA till exempel ett definitivt besked om biltullar. Men klart är redan nu att Donald Trump har missat den stora betydelsen av frihandel i världen – för välstånd, utveckling och fred.
"Han inser inte att en vinn-vinn-situation är möjlig", framhåller Malmström.
Inte heller tycks den egensinnige presidenten inse att tullmurar i längden enbart leder till förlust. Visst kan de ge amerikanska företag ett tillfälligt uppsving på den inhemska marknaden. Men samtidigt får de svårare att exportera när länder i omvärlden svarar med egna tariffer. Även amerikanska konsumenter påverkas snabbt när importvaror blir dyrare. Och historien känner många exempel på hur företag har halkat efter i utvecklingen när tullar begränsat deras utländska konkurrens.
Så hotar Donald Trumps handelspolitik inte bara att sänka tillväxten i världsekonomin. Med strategin "Amerika först" kan USA hamna på efterkälken.
Gå till toppen