Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Det är här framgången för skånsk design tar sin början

"Pento", Amanda Do och Kent Shi, Industridesignskolan, Lunds universitet.

Vårutställning 2018

DESIGN. Arkitektskolan och Industridesignskolan, LU, Grafisk design, Produktdesign, Visuell kommunikation och Arkitektur, visualisering och kommunikation, MU. Form/Design Center, t o m 3/6.
Många vackra tankar. Arbetena som just nu visas på årets examensutställning för de skånska arkitektur- och designhögskolorna är ju inte, som på en vanlig konstutställning, främst färdiga verk i sig. Utan idéer till produkter och visuella koncept någonstans mitt emellan krass verklighet och djärv fantasi.
Det är en spänningsfylld skiljelinje. Många studenter går också ytterst realistiskt tillväga, med påhittade eller faktiska uppdragsgivare. Ofta påtagligt samhällstillvända, som i Filip Brynells och Lovisa Matsdotters svit av slagkraftiga, Warhol-inspirerade kvinnoporträtt i affischkampanjen ”Not all heroes wear capes” för organisationen Kvinna till Kvinna.
Men mest fascinerad blir jag av projekt som både är uppenbart tydliga och samtidigt mer personliga än direkt realiserbara. Ta de två helt nyskapade typsnitten ”Amplitud mono” och ”A-Z: kust till kust”. Det förstnämnda, ritat av grafiska designern Alexander Örn, saknar horisontella linjer för att fungera i miljöer med vibration. Uddigt - i alla avseenden. Det andra, skapat av kollegan Johan Elmehag, har den strålande ambitionen att synliggöra klimatförändringar genom att smida nya bokstavsformer utifrån jordklotets förändrade kustlinjer. För att inte tala om industridesignerna Amanda Dos och Kent Shis 15-strängade cittra ”Pento”. Detta vackert ljudande instrument, som i gängse kinesiskt utförande är stort och otympligt, har här fått nätt och enkelt flyttbar form i svenskt trä. I realiteten ett raffinerat integrationsprojekt, långt från alla klyschor om mångkultur.
Skånsk design har blivit alltmer synlig på sistone, exempelvis exponerad lyckosamt i London och Milano. Det märks tydligt i årets vårutställning att det är här på designhögskolorna som den sortens framgångar tar sin början.
Gå till toppen