Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Överväldigande installation med förlustens färgpalett

"Footbridge" och "Fishing".Bild: Obra

Ingrid Furre

KONST. The weather, Obra, Malmö, t o m 9/6.

Det industriruffiga utställningsrummet känns oväntat vårlikt. I sin sparsamma installation har Ingrid Furre arrangerat objekten mot väggar i ljusaste lindblomsgrönt. På golvet står små himmelsblå skulpturer, ett knippe vita plattor hänger på väggen, obehandlat trä möter smaragdgröna trådnystan. Visst är det vackert, men jag kan inte värja mig mot saknaden efter ljusa minnen som aldrig går att uppleva igen. Kanske är Furres installation den ultimata förlustens färgpalett.
"The blue sphere" och "Singing".Bild: Petra Bindel Obra
Men materialen betyder lika mycket som färgen. De blå skulpturerna är gjutna i vax och väger tryggt i handen då jag tar upp en. Med sina hål i mitten påminner de om socklar eller hållare. Jag kommer att tänka på det tomma skulpturfundamentet vid Potsdamer Platz i Berlin. Det har stått där sedan 1918. För alltid tomt – men inte för att statyn har förstörts, den blev aldrig ditsatt. Den varma släta graniten har ändå en övergiven värdighet av något som planerades men aldrig blev av. Så ungefär fungerar för mig Furres blå skulpturer på golvet.
Men till skillnad från stenpodiet i Berlin är Furres objekt återhållsamma med sin historia. Verkan är subtilare; det gäller att komma nära för att uppleva effekten av själva materialet. Knippet med vita plattor kallas ”Singing” och de är gjutna i tvål. Släta och rena liksom nynnar de på sin doftande hemlighet.
De större verken av trä liknar arkitekturmodeller. ”Footbridge” är en bro där rummen glider över i varandra utan väggar. Mest påminner det om en boning, och det slår mig att objekten i utställningen en gång kan ha hört hemma i den här byggnadens rum. Men sådana förklaringar är likgiltiga; poängen är inte att lista ut någon funktion för föremålen. Den sortens gissningar är lika sköra som själva materialen, vax, tvål, harts. I stället för den trygghet och hemkänsla föremål kan ge väljer Furre ett provisorium.
Hon har laddat sin utställning med osäkerhet som ständigt gör sig påmind i en överväldigande konstupplevelse.
Gå till toppen