Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Tillfällig flygransonering kan ge frihet på sikt

Att begränsa människors frihet att resa är ytterst en politisk, eller rent av en ideologisk fråga, skriver Per Strandell.Bild: Stina Stjernkvist/TT
Precis på samma sätt som jag vill ha ransonering för bensin för att minska bilkörandet (och utsläppen) bör vi ha det samma för flyget.
Låt säga, som exempel, att varje medborgare får tre inhemska resor och lika många till utlandet per år.
Eftersom alla inte flyger är risken att det uppstår en marknad där man säljer sina rättigheter. Priset stiger i takt med efterfrågan. Välbeställd kan då köpa flest.
Men denna marknad går att motverka genom att staten köper tillbaka icke utnyttjade rättigheter. Återköpet möjliggör också för en van flygresenär att stanna hemma och på så sätt tjäna en slant och samtidigt göra miljön en tjänst.
Med en ransonering är full av andra problemet och irritationsmoment. Bland annat kontroller av olika slag, men säkert inte värre än att merparten av oss medborgare är förstående med tanke syftet.
Dessutom kan det behövas statlig ekonomisk kompensation till flygbolagen då färre resor innebär sänkt omsättning, vilket slår mot flyganställda, aktieägare och investeringar.
En ransonering ska också vara temporär. Under tiden den pågår bör samtliga partier i Sverige, men också EU, arbeta hårt för att uppmuntra, stimulera och kanske rent av pressa fram ett mer miljövänligt flygbränsle.
Men att begränsa människors frihet att resa är ytterst en politisk, eller rent av en ideologisk fråga. För borgerliga politiker är säkert tanken på ransonering svårsmält. För rödgröna lite mer acceptabel.
Hur som - en inskränkt frihet under en kort period kan innebära en större frihet på sikt. Nämligen friheten att leva på en frisk planet. Dessutom är konsten att kunna försaka stärkande för karaktären.

Per Strandell

Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen