Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Postnord tog en bild på mitt paket …– vad har hänt med det sedan dess?

Birgitta Nilsson fick ett fint bemötande av Postnords personal, som till och med visade henne en bild på det saknade paketet. Men själva paketet fick hon aldrig.Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
I början på maj fick jag ett kort i brevlådan från Postnord. Där står ”kom och träffa Postnord 7-8 maj”. Det står att de är genuint intresserade av att höra vad just du tycker om oss. Har du själv blivit drabbad av att maskineriet inte fungerat som det ska?
Eftersom jag i högsta grad är drabbad, gav jag mig iväg till Emporia där Postnord ställt upp en trailer och stor personal.
Vad jag ville ha svar på var varför jag inte fått mitt paket som jag beställde i februari.
Jag fick bekräftelse från leverantören att de tagit emot min beställning och tackade för betalningen. Vidare fick jag veta att paketet skickats till Sverige. Jag såg på tv och läste att Postnord hade enorma problem, så jag tänkte att jag får ge mig till tåls. Jag har ett kolli-id där jag kan spåra mitt paket och att det kommit till Sverige.
Läs också Brakförlust för Postnord: "Tuffa år framför oss"
Läs också Hundratusentals paket i retur till Kina
Efter ett tag fick jag brev från Postnord att jag skulle betala moms och importavgift. Vilket jag naturligtvis omedelbart gjorde. Och fick svar där de tackade för min betalning. Efter betalningen gjorts kommer försändelsen att skickas till dig eller ditt postombud, skrev de.
När jag i början av maj ännu inte fått mitt paket och kortet från Postnord dök upp, tänkte jag att nu har jag möjlighet att få svar på varför mitt paket dröjer. Ute på Emporia, i Postnords trailer, möttes jag av idel välvilja och en vänlig man kunde till och med visa mig bild på mitt paket som fanns i Örebro. Han kunde inte svara på varför jag inte fått det men lovade att jag skulle bli uppringd under dagens lopp. Vilket jag också blev av en vänlig dam som lovade att nu skulle det inte dröja länge förrän mitt paket skulle komma. Jag frågade om jag behövde gör något mer, vilket hon sade att det behövde jag inte.
Läs också Det stora Postnordraseriet – 50 utbrott som skakar om
Läs också Postnord: "Tråkigt att man får vänta"
Jag kände mig ändå föranledd att ringa Postnords kundservice den 24 maj. Där fick jag det häpnadsväckande svaret att de inte kan hjälpa mig. Jag undrade naturligtvis om hon skojade med mig och om hon menade att jag dels skulle förlora de 600 kronor jag betalat för varan, dels momsen jag betalat till Postnord. ”Ja”, sade hon, ”jag kan inte hjälpa dig”.
Vem kan hjälpa mig? Det är alltså Postnord vi talar om.

Birgitta Nilsson

Birgitta Nilsson är pensionär och är road av kläder. Hon har under sitt yrkesverksamma liv mest sysslat med böcker och litteratur är fortfarande hennes stora intresse.

Svar:

Det är verkligen en tråkig historia som Birgitta Nilsson berättar. Här har uppenbarligen något gått alldeles fel. Utan uppgift om det specifika kollinumret kan jag inte dessvärre inte redogöra för vad som hänt.
När paket från länder utanför EU anländer till oss hamnar de i vårt ”tullager” där de fotograferas så att vi kan skapa data som underlag för moms och eventuell tull. Mottagaren aviseras om avgifterna. Efter betalning får Postnord information om detta och vi meddelar Tullverket som ska bekräfta att varan kan släppas ur tullagret. När Postnord fått information från Tullverket uppdateras försändelsens status till betald och varan/paketet släpps inom ett par dagar för att sändas hem till mottagaren.
Undantag till ovanstående är gåvor som släpps utan avgift och moms om varans värde är under 500 kronor och som skickats från en privatperson till en annan.
Vad gäller Birgitta Nilsson försändelse har något i kedjan brustit. Kundservice hanterar frågor om återbetalning av avgifter, men momsen måste begäras åter från Tullverket och varan ska reklameras till avsändaren. Jag vill verkligen beklaga allt besvär som Birgitta Nilsson fått med anledning av den försvunna försändelsen.

Peter Hesslin

Chef Terminal, Postnord
Gå till toppen