Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Spanskt företag ska bygga Lunds spårvagnar

Det spanska företaget Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, CAF, får uppdraget att leverera de sju spårvagnarna till Lunds spårväg.

CAF som vann upphandlingen har tidigare bland annat levererat vagnarna till Tvärbanan i Stockholm. Lundaspårvagnen kommer dock att vara av annan modell, enligt Håkan Henmyr, projektchef för spårvägen hos Skånetrafiken.Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Beslutet togs av den regionala kollektivtrafiknämndens presidium, efter att regionstyrelsen först godkänt pengarna som krävs: 297 miljoner kronor. I regionstyrelsen sa de rödgröna partierna ja och alliansen nej, medan SD lade ner sina röster.
Avtalet inkluderar även underhåll av spårvagnarna under tio år.
– Jag tycker att det är viktigt att poängtera att satsningen på spårvägen i Lund fortsätter. Det är viktigt att vi får tillverkning av spårvagnarna på plats och att vi därmed kan få dem levererade så som det är tänkt, säger Stefan Svalö (S), ordförande i regionala kollektivtrafiknämnden.
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, känt under förkortningen CAF, har sitt huvudkontor i Beasain i den spanska delen av Baskien.
CAF har tidigare bland annat levererat spårvagnar till Stockholms spårvägslinjer Tvärbanan, Nockebybanan och Spårväg City samt till spårvägssystemen i nederländska Utrecht, ungerska Budapest och Birmingham i Storbritannien.
Enligt den officiella tidsplanen för spårvägen så ska det bli trafikstart år 2020, men nyligen kom besked om att inget företag lämnat anbud på att bygga spårvagnsdepån, som behöver vara klar innan trafiken kan komma igång. Hur detta påverkar tidsplanen är ännu inte känt.
– Vi har planer på att stycka upp upphandlingen av depån på ett annat sätt, säger Håkan Henmyr, projektchef för spårvägen hos Skånetrafiken.
Gå till toppen